Thursday, December 15, 2016

Kalau Bukan Dengan PH-PPBM, PAS Dengan Siapa?



A Kadir Jasin


PENDAPAT umum adalah semua parti politik dan calon pilihan raya bertanding untuk menang walaupun sekali-sekala ada juga yang bertanding bukan untuk menang.

[PERINGATAN: Komen guna “Anonymous” tidak akan disiarkan. Sila guna Google Account atau Name/URL. Boleh pakai nama samaran.]

Ada yang bertanding untuk mencipta sejarah, kerana marah dan ada juga sebab mendapat upah daripada pihak-pihak tertentu yang berkepentingan.

Untuk Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang, matlamat parti-parti yang menentang Umno/Barisan Nasional adalah mengalahkan parti itu dan menubuhkan sebuah kerajaan pakatan bagi menyelamatkan negara yang sedang dirobek-robekkan oleh pentadbiran Perdana Menteri (Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil) Mohd Najib Abdul Razak.

Buat masa ini sudah wujud gabungan yang melibatkan parti-parti Pakatan Harapan (PH) dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM). Mereka menandatangani perjanjian kerjasama pada 13 Disember baru lalu. 

PH seperti kita ketahui dianggotai oleh Parti Keadilan Rakyat (PKR), Parti Tindakan Demokratik (DAP) dan Parti Amanah Negara (Amanah).
  
Penandatanganan Pakatan Harapan-PPBM, 13 Disember
PAS telah “bersumpah” tidak akan menyertai mana-mana gabungan yang dianggotai DAP dan Amanah. Amanah dan DAP pun sama. Mereka tidak akan bekerjasama dengan PAS.

Jadi hanya tinggal PKR dan PPBM yang masih boleh menerima PAS. Atas sebab itulah kedua-dua buah parti sedang berbincang dengan PAS. Matlamat pokoknya adalah mengalahkan Umno/BN melalui pertandingan satu-lawan-satu.

Di antara PPBM dengan PKR, PPBM lebih bebas untuk berunding dengan PAS sebab ia bukan anggota PH. Ia hanya menjalin kerjasama dengan PH. 

Jadi dalam hal rundingan dengan PAS ini, PPBM mengambil peranan utama.
Rombongan PPBM yang dipimpin oleh presidennya, (Tan Sri) Muhyiddin Mohd Yassin, telah pun menemui pasukan PAS yang diketuai oleh timbalan presidennya, (Datuk) Tuan Ibrahim Tuan Man pada 9 November lalu di Kuala Lumpur.

Rundingan PAS-PPBM itu tidak ditentang oleh DAP dan Amanah. Seperti PKR dan PPBM, Amanah dan DAP juga sekata, iaitu kerajaan Umno/BN wajib ditumbangkan demi menyelamatkan Malaysia.

Cuma kita harus faham sensitiviti dan permusuhan di antara PAS dengan Amanah dan DAP.

Kunci katanya adalah berpakat bagi mengalahkan Umno/BN melalui pertandingan satu-lawan-satu.

Premis Kerjasama

Maka atas premis bertanding untuk menang secara satu-lawan-satu inilah kita perlu mengukur dan mengadili tindak-tanduk PAS seterusnya.

Di kalangan kepemimpinan PPBM, mereka telah pun sekata bahawa rundingan dengan PAS sangat dialu-alukan, tetapi wajiblah ada tolak-ansur dan jadual.

Oleh sebab PRU mungkin diadakan secara mengejut, semua pihak kesuntukan masa. Justeru itu rundingan dengan PAS tidak boleh berlarutan.

Keputusan harus dibuat menjelang pertengahan bulan depan, iaitu sebulan dari sekarang. Itulah mandat yang diberikan kepada Muhyiddin dan pasukannya.

Kalau selepas tarikh itu persetujuan belum dicapai atau PAS menolak kerjasama maka andaiannya adalah PAS sebenarnya bersama Umno/BN atau setidak-tidaknya pun Abdul Hadi bersama Najib.

Soalnya, kalau bukan dengan PH-PPBM dengan siapa lagi PAS akan bergabung untuk mempertahankan kedudukannya sekiranya bukan dengan Umno?

Bersendirian PAS akan kalah teruk melainkan memang tujuan PAS untuk membunuh diri dengan melakukan harakiri.

Dalam bahasa yang mudah, kalau PAS tidak bersama PH-PPBM maka ia bersama Umno/BN tidak kiralah secara tersurat atau tersirat, dihebahkan atau berselindung.

Mengapa Umno?

Kalau PAS bersama Umno/BN persoalan seterusnya yang pasti timbul, apakah dorongannya?

Adakah kerana PAS telah dijanjikan sesuatu yang fundamental (seperti sokongan kepada Hudud/Negara Islam) atau kerana PAS sudah termakan budi?

Kalau motivasinya adalah berkaitan yang pertama, kita sudah lihat bagaimana kerajaan Umno/BN telah mempersendakan PAS dengan melengah-lengahkan Rang Undang-Undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 atau lebih dikenali sebagai Akta 355.

Pada mulanya Umno/BN membuat berbagai-bagai helah bagi menyekat pembentangan rang undang-undang itu.

Kemudian ia membenarkan pula bil itu dibentangkan sebagai  Rang Undang-Undang Ahli Persendirian oleh Presiden PAS merangkap Ahli Parlimen Marang, (Datuk Seri) Abdul Hadi Awang. Abdul Hadi melakukannya pada 26 Mei lalu.

Seterusnya, menteri Umno/BN cuba mensabotaj dengan mengatakan masa tidak cukup untuk membahaskannya dalam sesi yang baru berakhir.

Sekonyong-konyong, Abdul Hadi sendiri “menangguhkan” penerusan perbahasan rang undang-undang itu atas alasan mengelak kekeliruan.

Beliau dilaporkan sebagai berkata, perbahasan perlu ditangguhkan kerana gangguan oleh bukan Islam walaupun bil itu hanyalah untuk orang Islam.

Langkah mengejut Abdul Hadi itu membingungkan ramai orang sehingga tercetus semula cakap-cakap bahawa PAS sudah termakan budi dan sedang diperas ugut oleh Umno/BN.

Najib dan Abdul Hadi: Baju sewarna tanda mesra
Apatah lagi apabila pada 8 Ogos lalu PAS mengancam mengambil tindakan undang-undang  terhadap portal berita Sarawak Report (SR) kerana mendakwa kononnya PAS menerima derma RM90 juta daripada Najib, tetapi sampai hari ini tidak mengotakannya.

Kalau SR berdusta, mengapa tidak kemukakan saman?

Gertak PAS itu sama dengan gertak Najib yang mengancam mengemukakan saman ke atas Wall Street Journal Julai tahun lalu mengenai RM2.6 bilion duit 1MDB yang masuk ke dalam akaun peribadinya.

Hari ini, tuduhan WSJ itu menjadi kenyataan dengan pelbagai kes mahkamah dan pembekuan aset berkaitan 1MDB yang sedang berjalan di merata dunia.

Tindakan PAS berdiam diri mengenai ancaman terhadap SR itu menyebabkan perasaan syak berlegar di fikiran banyak orang bahawa PAS, atau setidak-tidaknya pun individu tertentu dalam PAS, telah menerima sumbangan daripada Najib atau Umno.

Kesimpulannya, PAS perlu berunding dan bercakap berlandaskan keikhlasan dan berhenti daripada memberi isyarat yang bercanggah – lain dalam rundingan dan lain di hadapan penyokong.

Kalau tidak, syak wasangka bahawa ia sedang bersekongkol dengan Umno akan menjadi lebih kuat dan berleluasa .

Wallahuaklam.

49 comments:

Seri Nara al-Diraja said...

Plihanraya umum (PRU)..bukannya PAU - Perhimpunan Agung Umno..hehe

Zed-85 said...

Sallam Dato'

Saya mempersoalkan tindakan yang paling awal iaitu pada pandangan saya mengeluarkan hampir kesemua golongan bijak pandai akedemik dunia keluar dalam PAS berapa tahun yang lepas. Yang tinggal kebanyakkannya hanya golongan agama.

Bagi saya, ini menunjukkan rencana PAS bermula sudah lebih awal iaitu halatujunya bukan lagi ke Putrajaya tetapi ke Kota Bahru.

PAS tidak boleh masuk terus ke dalam BN kerana ini akan menyebabkan komponen parti lain sudah berdekad bersama BN tidak senang, tertutamanya golongan dari Sarawak.

Perlu juga kita ketahui bahawa ramai orang PAS sebenarnya tidak mahu bersama BN melainkan berapa golongan kecil di atas.

Bagi saya, teruskan sahaja agenda Pakatan Harapan. Akhirnya sekali PAS akan masuk juga ke Pakatan setelah sandiwara selesai.

sukasamasuka said...

Datuk.

"Matlamat pokoknya adalah mengalahkan Umno/BN melalui pertandingan satu-lawan-satu."...jadi ini lah GRAND STRATEGY untuk PRU yang ke-14?

1. Amanah dan DAP tidak akan bekerjasama dengan PAS"

Amanah pasal kerusi Melayu di Kelantan dan Terengganu.

DAP?..sejak bila pula Lim Kit Siang mau tanding di kerusi Melayu PAS?...dan sejak bila pula orang PAS tolong DAP?

2. PPBM dan PKR ada kerjasama dengan PAS.

Muhyddin...ini nasihat dari kawan bangsa Cina, di watsup dekat aku...广交友,无深交(guǎng jiāo yǒu,wú shēn jiāo)...maknanya, "A friend to everybody is a friend to nobody"

3. PAS tidak akan bekerjasama dengan UMNO, hanya jadi "penasihat" sahaja.

"近水知鱼性, 近山识鸟音jìn shuǐ zhī yú xìng, jìn shān shí niǎo yīn - Near to rivers, we recognize fish, near to mountains, we recognize the songs of birds. It is very important to make on-the-spot investigations."

4. MCA, Gerakan, MIC, PBS (Sabah)...sebelas party2 komponen BN..."hidup segan, mati tak mau" kecuali PBB (Sarawak).

5. Sabah and Sarawak opposition parties...how?


Listen to what Sun Tzu has to say:

“There are not more than five musical notes (possible situations?), yet the combinations of these five give rise to more melodies than can ever be heard.”

We want to hear good melodies after PRU14.

Asil said...

Tuan,

Mungkin bertujuan untuk memecah undi.

Biarkan PAS bergabung dengan UMNO, sebabnya:

1) 1 lawan 1
2) PAS & PH-PPBM lebih memudharatkan

Tapi, rasanya PAS & UMNO telah merancang untuk tidak akan bergabung untuk PRU akan datang.

Tinta Hitam said...

Datok,
Dua parti yang saya takkan percaya dan takkan undi iaitu PAS dan UMNO..Saya dah lama perhatikan tok tok Lebai didlm PAS ini.Mereka menipu pasal hudud..Cakap kat orang kampung lain .Dalam parlimen lain.Didlam parlimen lakonan kedua dua parti ini jelas kelihatan...Saya juga setuju dengan pendapat ramai orang..Apabila PAS tidak menyaman SR, memang ada yang tak kena..Saya perhatikan parti PAS sekarang mereka lebih senang dari dulu..Dah kurang minta derma dari ahli sana sini..

Tak guna mengajak mereka bekerjasama jika natijahnya nanti akan dikhianati balik.Pakatan Rakyat dah berpengalaman dengan PAS ini.Pada tahun 2008 Sekali Ustaz Hadi/Haron Din dan gang cuba memecahkan perpaduan PR apabila mengarahkan kerajaan UG bersama BN.Mujur pesurujaya PAS Ustaz Ahmad Awang menolak dgn sokongan dari TGNA.Begitu juga diSelangor.Pendekata pimpinan PAS sediada tidak boleh dipercayai lagi.Jika mereka menang bersama PH dan kedudukan 50:50 apa jaminan mereka tidak akan mengkhianati PH.Mereka ada rekod dulu dan tiada jaminan langkah itu tidak diulangi lagi..

Zalman A said...

Perkembagan keatas sikap PAS membuktikan suatu kebenaran. Najib sebetulnya tidak perlu membayar setiap pengundi untuk menang sokongan sesuatu pihak. ia mencukupi dengan membeli beberapa pemimpin sahaja dan pengikut2 mereka sudah berada dalam tangan Najib.

Agaknya orang2 PAS sudah melupakan beberapa prinsip yang lebih asas yang mendasari sikap dan perwatakan politik. Benar, PAS kata mereka berjuang atas dasar2 dan prinsip Islamik, dan prinsip islamik yang releven bila berinteraksi dengan rakan2 seperjuangan mestilah prinsip2 yang mendasari perbuatan berkerjsama.

Apa nya prinsip2 ini?  Antara nya, setiakawan, saling boleh mempecayai satu sama lain, menjadikan diri boleh dipercayai, dan tahaluf siasi itu sendiri. Sekarang ini, walaupun PAS tetap berkata bahawa asas mereka ialah islamik, pada pandangan rakan2 seperjuangan yang lain, PAS adalah sebuah parti yang tidak boleh dipercayai. Kata2 mereka tidak boleh dipakai, salaman tangan mereka tidak tetap.

Kita melihat 2 faktor beroperasi dengan perubahan sikap PAS yang belot pada kawan2.

1.Keghairahan PAS berbaik dengan umno dan Najib didorong oleh timbulnya keangkuhan dan rasa diri itu benar dan tidak boleh dibantah.

2. Objektif bersatu dengan UMNO itu dilakukan atas kesediaan mengorbankan prinsip keadilan dan kebenaran.

Dalam al-Quran Allah melaknati mereka yang merasakan ilmu dan pengetahuan yang ada terkandung dalam dada mereka sudah lengkap.


Ayat 88 surah Al Baqarah menceritakan sikap orang yang mengistiharkan apa yang ada dalam qalbu mereka sudah lengkap tidak memerlukan penambahan dari pihak lain. Allah melaknati orang yang bersikap angkuh seperti ini.

Prinsip keangkuhan seperti ini, tidak ada tempat dalam membentuk kesetiakawanan dalam politik. Kesombongan dan keangkuhan memisahkan kamu dari rakan2 lain.


https://senapangsakti.wordpress.com

kluangman said...

Satu lawan satu juga bermaksud AMANAH dan PKR juga tidak wajar bertanding di kawasan PAS menang di Kelantan dan PAS dianggap waras jika tidak meletakan calon bertanding di kawasan yang dia kalah walaupun sebelum ini itu adalah kawasan warisan nenek moyangnya.

Ertinya Husam sudah tidak boleh bertanding di DUN Salor sekarang tetapi boleh ke kawasan lain, misalnya DUN Kok Lanas atau P Keteteh.

Memahami PAS itu lebih penting daripada memahami DAP kerana BERSATU khususnya akan bertanding di kawasan majoriti Melayu fan calon yang akan ditentang adalah UMNO.

Undi cina di kawasan seperti itu jangan diharap sangat menyokong pembangkang kerana meteka yetap mengundi "wang"khususnya jika dicurah ke solah cina atau tokong.

Zalman A said...


PAS seats in past GEs

1982: (State = 18); (Parliament = 5) - As an independent opposition
1986: (State = 15); (Parliament = 1) - As an independent opposition
1990: (State = 33); (Parliament = 7) - As an independent opposition
1995: (State = 31); (Parliament = 7) - As an independent opposition
1999: (State = 98); (Parliament = 27) - As partner in Barisan Alternatif
2004: (State = 36); (Parliament = 7) - As partner in Barisan Alternatif
2008: (State = 83); (Parliament = 23) - As partner in Pakatan Rakyat
2013: (State = 84); (Parliament = 21) - As partner in Pakatan Rakyat
2018: (State = ??); (Parliament = ??) - As an independent opposition (?)

The pattern tells its own story.

But creating 3-corner fights is also a form of PAS co-operation with Umno.

Yes, “harakiri” is the right word.

rahman jpc said...

salam dato kj. utk makluman saya sudah pun memohon utk menjadi ahli seumur hidup PPBM. saya menyerah sendiri borang permohamnan d hq kat bkt damansara n menyatakan dgn jelas agar saya d benar bergiat d kawasan parliament Pekan.

jesteru itu, dari sekarang,saya akan lebih cermat utk menyampai n berkongsi maklumat agar tidak mencemarkan nama baik parti.

saya amat yakin PPBM akan mampu meneruskan obor 'nationalisme' n kesinambunagan semangat membela hak pribumi. INSYA'ALLAH.

A KADIR JASIN said...

Terima kasih Seri Nara al-Diraja kerana memaklumkan tentang kesilapan itu. Sudah diperbetulkan.

A KADIR JASIN said...

Terima kasih Seri Nara al-Diraja kerana memaklumkan tentang kesilapan itu. Sudah diperbetulkan.

sukasamasuka said...

Datuk.

Dalam kita sembang2 dan merancang, mungkin ada juga baik nya dengar sikit lagu...untuk saja saja nak hiburkan hati...anak aku yang main lagu ini masa makan malam tadi...entah la apa maksud dia...selamat mendengar.


Fantasia Bulan Madu

https://www.youtube.com/watch?v=fDHjVCKNxZw

Demi cintaku padamu
Ke mana pun kan ku bawa
Ke hujung dunia ke bintang kejora

Demi cintaku padamu
Ku korbankan jiwa dan raga
Biarpun harus ku telan lautan bara

Bulan madu di awan biru
Tiada yang mengganggu
Bulan madu di atas pelangi
Hanya kita berdua
Mengecap nikmat cinta
Yang putih tak terbanding
Sesuci embun pagi

Andai dipisah
Laut dan pantai
Musnahlah ilham
Hilang pedoman

Andai dipisah
Cahaya dan bulan
Gelap gelita
Punah asmara

Bulan madu di awan biru
Tiada yang mengganggu
Bulan madu di atas pelangi
Hanya kita berdua
Mengecap nikmat cinta
Yang putih tak terbanding
Sesuci embun pagi

Andai dipisah
Laut dan pantai
Musnahlah ilham
Hilang pedoman

Andai dipisah
Cahaya dan bulan
Gelap gelita
Punah asmara

Andai dipisah
Laut dan pantai
Musnahlah ilham
Hilang pedoman

Andai dipisah
Cahaya dan bulan
Gelap gelita
Punah asmara

Andai dipisah
Laut dan pantai
Musnahlah ilham
Hilang pedoman

Andai dipisah
Cahaya dan bulan
Gelap gelita
Punah asmara

Zalman A said...


For all the talk of PAS being all over the place in their disorganised thinking, let's not forget, PKR and DAP also embarrassed themselves by creating 3-corner fights against each other in the Sarawak election.

It was the height of stupidity.

Infighting shows lack of maturity.

PPBM needs to be the "veteran midfielder" in the Opposition team.

Keep the team from being too rash.

There should be a central council of the best of each party, and a rule not to act independently.

Zalman A said...


Biarlah Pas pergi dan membawa dirinya sendiri. Sikap, pegangan politik dan strategi Pas hendaklah dihormati. Dengan terus menyebut nama Pas sama ada baik atau tidak, bermakna kita tidak dapat melepaskannya dari hati kita. Selagi ia masih dalam diri kita maka selama itu Pas menjadi bayangan menakutkan.

Bayangan itu perlu dilepaskan. Jangan ada lagi selepas ini perasaan sayang atau pun perkiraan-perkiraan yang mendesahkan kita, misalnya seandaianya Pas bersama, BN akan jatuh dalam piraum akan datang.

Semua pendokong parti PH kena yakin diri sendiri bahawa mereka akan dapat memberi cabaran kepada BN walaupun tanpa Pas, atau pun sekiranya Pas bersama Umno sekalipun. PH perlu membuat keyakinan dan kekuatan sendiri. Jangan jadikan Pas sebagai hambatan.

Dalam perjuangan, tidak elok mengenangkan kepada sesuatu yang hilang atau pun yang tidak mungkin menjadi milik kita nanti. Selepas tanggal 13 Disember jangan ada lagi komen dan ulasan atau apa-apa singgungan terhadap Pas.


http://msomelayu.blogspot.my/2016/12/parti-komponen-pakatan-harapan-jangan.html


Aku said...

Kadiag, salaam.

Hang punya coretan kali ni memang tepat sentuh 'Kunci' PRU yg munkin mai tak lama lagi, yaitu satu lawan satu. Macam mana pon aku rasa kita ni macam diheret ke satu medan yg munkin di sediakan grombolan United Malays ni, yg munkin jugak satu perangkap untuk serang hendap dlm stratiji lelahkan tenaga, sempitkan lagi masa dan kewangan yg tak seberapa di pihak kita. Geng United Malays ni munkin dok seronok tengok 'pesta pok pek pok pek' /"talk fest" sesama kita yg macam tak sudah sudah.

Kalu betoi la Mat Tehag dan muhyiddin pegoh tu nak bagi "tempoh luput" atau "time line" kat PAS ni aku memang sokong... tapi aku tetap tak senang dgn sikap Ust Hadi ni, tapi kalu hampa jadi kerjasama dgn dia, tepulang la.... Macam mana pon kita kena sanka baik dan belapang dada, dan semuga Mat Tehag dan muhyuddin bejaya jugak adanya.

Dlm pd tu, aku harap hampa teruihkan usaha untuk dekatkan rakyat bawahan dgn isu2 periuk nasi, nyog santan, harga minyak, tambang baih, belanja sekolah, kelinik, jinayah dan macam2 lagi. Pada Mat Tehag dan geng, aku harap bulih bukak satu lagi medan untuk "outflank" United Malays ni sekali lagi selepaih cobaan kartun nak hina kenunnya tak cukop kerosi.

Alhamdulillah jugak kerana blog hang telah dpt sambutan dari kaum intelek yg buah pikiran depa sangat bernaih dan nampak ikhlaih nak betanya samping bagi cadangan2 yg baik tehadap selesaikan kemelut yg kita dok hadap ni...tahni'ah.

Pada penyokong2 anak Rahah yg satu tu, yg paham basa gomen, temasok menteri2, professor 2, kepala peguam dan yg bepakaian seragam, aku nak petik kata2 Samantha Power, wakil Amerika di PBB baru ni kpd Bashar Assad dan Russia yg betalu talu karpet bom Timur Aleppo:
"Is there literally nothing that can shame you?" (di petik dari huffington post).
Ingat, kalu hampa tengok atau menjadi saksi kepada kemungkaran (yg begitu dasyat) dan tak buat apa2...hampa jugak bersukutu dgn dia, dan akan ada sahamnya, insya'Allah.
Wallahua'lam,
Aku

sukasamasuka said...

Datuk.

"Keputusan harus dibuat menjelang pertengahan bulan depan, iaitu sebulan dari sekarang. Itulah mandat yang diberikan kepada Muhyiddin dan pasukannya."

1. Apa ka fantasia "bulan madu" antara PAS dan UMNO akan berakhir sebulan dari sekarang?...atau

2. Tuan Hj. Hadi seorang saja yang siok sendiri...menyembah kasih dan melutut mencium kaki raja segala raja, Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil, kerana "hutang Hadi 'yang satu itu' terpaksa dibayar dengan body"...atau

3. Seluruh kaum Melayu PAS itu pun juga akan menyembah kasih dan melutut mencium kaki raja segala raja, Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil, kerana tanpa limpah kurnia nya maka tidak akan ujud Hukum Hudud di bumi Malaysia ini...atau

4. PAS..

Aii… senangnya dalam hati
kalau beristri dua (UMNO dan PKR)
Oh seperti dunia
Ana yang punya

Kepada istri tua (PKR)
Kanda sayang padamu
Oh kepada isteri muda (UMNO)
I say i love you

Istri tua merajuk
Balik ke rumah istri muda
Kalau dua-dua merajuk
Ana kawin tiga (PPBM)

Mesti pandai pembohong
Mesti pandai temberang
Oh tetapi jangan sampai
Hai pecah tembelang

5. Kita tunggu ya sama "abang PAS"...nga tahan sih nunggu...jangan gitu dong.

jafri muda said...

Sebenarnya pas selesa dengan sistem yg ada sekarang...kalau dulu dikatakan perlembagaan kafir..sekarang mereka menjunjungnya...tugas mereka hanya menayangkan yg mereka nk sistem islam...dan mereka akan kekal sbg mp..dapat elaun lumyan plus dedak...cukup bagi mereka...mereka akan mengklaim yg mereka telah berusaha menegakkan islam..tapi ditolak....apa boleh buat kata mereka...tugas mereka selesai di situ...lepas tak jadi mp atau hilang jawatan dalam parti mereka akan mainkan lagu lama....

jafri muda said...

Sebenarnya pas selesa dengan sistem yg ada sekarang...kalau dulu dikatakan perlembagaan kafir..sekarang mereka menjunjungnya...tugas mereka hanya menayangkan yg mereka nk sistem islam...dan mereka akan kekal sbg mp..dapat elaun lumyan plus dedak...cukup bagi mereka...mereka akan mengklaim yg mereka telah berusaha menegakkan islam..tapi ditolak....apa boleh buat kata mereka...tugas mereka selesai di situ...lepas tak jadi mp atau hilang jawatan dalam parti mereka akan mainkan lagu lama....

Ahlil Nujum Belang said...

Kenapa Dato perlu sibuk pasal PAS?

Mereka ada kerusi, ada penyokong, ada jentera pilihanraya, ada sumber, ada pemimpin, ada calun, dan ada perjuangan. Sebagai exco PPBM, Dato patut lebih risaukan nasib PPBM.

Dato sudah tidak boleh lagi membincangkan hal politik sebagai wartawan, baik bebas mahu pun terbabasa, kerana sudah ada kecondongan dan kepentingan. Kata-kata yang diluahkan dalam blog mencerminkan PPBM.

Sudah tentu PAS tidak boleh dengan DAP serta hujah-hujah nampaknya mahu menolak PAS dari sertai PH. Lainlah kelingking jari masih mahukan PAS dalam PH. Setidaknya PPBM yang serba tiada sebenarnya yang hendak sangat dengan PAS dan retorik ini semua mahu memaksa PAS membuat keputusan sekarang.

Lainlah UMNO yang tanding menentang mana-mana parti politik, UMNO adalah satu-satunya lawan PAS dalam pilihanraya umum. Bergabung dengan PAS akan memaksa UMNO memberi kerusi padanya dan begitujuga sebalik. Oleh itu, samada PAS mahu gabung dengan UMNO, bukan lagi persoalan.

Yang PPBM tidak sedia umum menjadi sebahagian PH tapi hanya kerjasama supaya masih boleh cuba-cuba dengan PAS kenapa? OLeh itu, hakikatnya PPBM yang perlu buat pilihan sekarang kerana perlu kerusi.

Alah ... hasrat PPBM hanya mahu kacau BN supaya kalah dan Najib jatuhkan? Oleh itu, apa perlu mahu satu lawan satu dan menang mana-mana kerusi.

Pada usia yang lebih dari usia subsidi, aggenda peribadi Tun Mahathir sudah tidak lagi pentingkan? Ini semua dia lakukan untuk negara i.e. selamatkan negara. Oleh itu, buat apa nak kerusi, jadi saja kacau daun.

Jika pemerintahan negara jatuh dari tangan Melayu ke tangan cina DAP, Tun Mahathir berjaya melakar sejarah baru dan perlu kemaskinikan autabiography.

Ahlil Nujum Belang said...

Maaf Datok ... ada spelling error di penghujung

vin said...

kluangman,

Orang Cina bukan macam orang asal dan Melayu-Islam kampung. Bagi sekit dedak sudah puas dan tetap undi BN. Sudah dua PRU berturut-turut orang Cina Malaysia secara umum telah mengundi pembangkang.

Apa lagi Melayu mahu dari Cina Malaysia.

Naj said...

Ahlil Nujum Belang,

Komen anda nampaknya mengandaikan yang PPBM merempat dan menagih kerusi. Tapi PPBM juga ada penyokong dan calon yang berbisa. Jalan terbaik ialah mengadakan keadaan satu lawan satu dengan calon terbaik yang paling tinggi kemungkinan menang. Rakyat memerhati kesediaan parti-parti politik mencari jalan terbaik dan membuat keputusan kerana itulah yang perlu dibuat oleh pemimpin yang dipilih; mencari jalan terbaik dan membuat keputusan. Atas sebab ini, saya fikir adalah tepat saranan DAKJ untuk pasukan lawan BN mencapai persetujuan dan mengadakan strategi (supaya menampakkan kebolehan memimpin) dan bukannya semata-mata memaksa PAS membuat keputusan segera seperti yang anda dakwa.

Kalau Melayu yang ada memimpin dengan gaya yang begitu mengecewakan, korup dan menyalahgunakan kuasa, maka mereka juga bertanggungjawab bila rakyat lebih percayakan Cina DAP. Anda juga patut sedar yang Cina dari negara China sudah memegang banyak kepentingan di negara ini hasil dari usaha pemimpin tertinggi negara yang bukan Cina DAP.

Naj

sukasamasuka said...

Datuk.

Untuk PAS kita sajikan lagu "Fantasia Bulan Madu" dan "Madu Tiga".

Kita tukar pula...mari kita cari ilham baru untuk saudara2 kita di PPBM dengan lagu "Yang Mana Satu Idaman Kalbu"


Yang mana satu...ehem! ehem!
Idaman kalbu..i am listening
Tidak tertahan...i knew it, end Jan 2017..
Menanggung rindu
Mungkinkah jauh...Kelantan?
Berbatu-batu...RM50 billion track on the way...now we are talking, he ain't coming back son, not even by the will of God!
Atau di balik
Awan yang biru...it look like it, if you know what i mean

Kalaulah aku...Tun? Muhy? Datuk AKJ?...hello
Jadi temanmu
Masak-memasak
Serah padaku...oh common, be a man!

Kalaulah aku
Jadi suami
Kain baju
Aku cuci...neeeeee, it ain't going to happen, no!

Hai tukang masak...he damn well cook billions
Aku tak sudi...of course, it's stolen money...haram...tak bolih buat makan pakai
Hai tukang cuci...someone doing laundry with Hudud detergent
Menyakitkan hati...to millions of muslims and non Muslim especially Bumiputras of Sabah and Sarawak too
Aku mencari...i am with you all the way
Biar berpadan...absolutely!
Asal di hati...all right
Dapat berkenan...that's the way, my man.

Inilah dia
Yang dicari-carinya
Misai tebal
Ular sawa...damn son!...Hadi, you mean?

Ini orangnya
Idaman dara
Lawa tiada
Manis ada...kencing manis ada la...not, Hadi ok, sorry.

Oh sungguh susah...i know
Cari pasangan...i know that too
Tak mau yang gagah...like sultan bugis, you don't want?...seriously?
Kurus pun bukan...this is no Rosmah.
Hati dah bosan...oh dear
Tidak berkenan..i am sorry
Sebab perangai
Tidak siuman...ini bukan Hadi right?

Biarlah setan
Ataupun hantu
Cukup bulan...the bulan is shining on Putrajaya
Makan batu...thank you, UMNO GST! with support from PAS.

Biarlah hantu
Atau jembalang
Balik kampung
Tanam kacang...I am cool, lets go to basic.

sukasamasuka said...

Datuk.

Vin 10.53AM..."Apa lagi Melayu mahu dari Cina Malaysia."

1. Vin.. it was the UMNO Malays...read my lips, Malay UMNO... who said that to the Chinese...of course, it is not fair to the Chinese.

2. It is not fair to the Malays too...especially, Malay like me..sorry to disappoint you Vin.

3. We compete...but, UMNO doesn't want Malays to compete so Malays will continuously depend on UMNO.

4. UMNO is an old crutch, Vin. It has to go.

5. Then, we shall compete.

john doe said...

Salam DAKJ.

Saya sdr sukasamasuka @ 2:06 pm dan sdr Zalman A @ 11:09.

PPBM mesti lupakan PAS dan teruskan dengan mereka yang sudah setuju untuk kerjasama.

Apalah diharap daripada PAS khususnya Hj Hadi. Dulu dikafirkan UMNO di atas alasan mengekalkan perlembagaan penjajah. Bila bersama PR tetiba sokong perlembagaan pula.

Dulu kafirkan UMNO konon di atas alasan hudud (yang menurutnya hanya 0.001% hukum Islam, astaghfirullahalazmin) kini menjaja RUU 355 pula.

Sekiranya PAS bersama PH, mereka boleh menjadi liabiliti selain menyukarkan rundingan pembahagian kerusi.

Sudah masa untuk lupakan PAS dan kukuhkan kerjasama melalui PH.

UMNO dan PAS kedua2nya sudah tidak relevan lagi pada hari ini.

sukasamasuka said...

Datuk.

" Mengapa Umno?...Kalau PAS bersama Umno/BN persoalan seterusnya yang pasti timbul, apakah dorongannya?

Adakah kerana PAS telah dijanjikan sesuatu yang fundamental (seperti sokongan kepada Hudud/Negara Islam) atau kerana PAS sudah termakan budi?"



"Hei mambang tanah, mambang air, mambang api, mambang angin, mambang mabuk minum Brandy...itu landasan keretapi emas RM50 billion itu untuk siapa?"

"Untuk mendirikan Negara Islam Hudud ya habibi"

"Oooo...selepas itu kita mau buat apa?"

"Kita rompak itu kereta api emas"

"Pandai"

"Satu untuk kau, dua untuk aku, dua untuk kau, tiga untuk aku"

"Lepas tu apa?"

"Hentam sajalah."

"Hentam sajalah untuk kau, hentam sajalah untuk aku. Lepas tu?"

"Jangan cakap kuat-kuat da. Nanti jiran tetangga dengar, kanda malulah!"

boy said...

this country is rapidly going down d sewage drain. well sir please tell on wat needs to happen to this lovely country of us to get it back on track from all these criminals tat r running our govt. i dun think u couldnt notice d problem or u'r just could care less about wat is gonna happen to all of us, unless u'r a probable troll ...n in pemakan group!

boy said...

to nujum belang actually

msh said...

Salam Dato.

Selagi Hadi mengetuai Pas...
tidak bnyk 'pertolongan' yg Parti2 Pembangkang boleh harapkan dari Pas untuk menjatuhkan Mappadulung HZ dan konco2.

Rekod Hadi sbg Ketua bukanlah hebat sngat.
Dia kerap bertindak mengikut emosi dan jika diamati...kita akan lihat agenda peribadi lebih dari agenda Parti sendiri.
Dia pun bukan suka sngat pd ahli2 yg lebih cerdik.
Hasan Ali..Nash...Husam dan ramai lagi yg dia rasa cerdik ditenyeh sahaja oleh dia.
Dia suka pengikut yg loyal bujan yg vokal.

Sy tidak nmpk dia seorg yg bijaksana dlm tindak tanduk ..malah seorg 'opportunist'... 2x5 dgn Mappadulung cuma dia nmpk alim.
Dulu pun dia pernah 'nengkafirkan Umno'
Baru2 ini dia berkata..."apa2 usaha menjatuhkan kerajaan Mappadulung...hanya nembuang masa sahaja".

Apa yg cerdiknya ketua begini...penuh emosi...bertindak mengikut hati tanpa mengambil kira agenda ahli dan bangsa....selain kuat berfatwa dan retorik.

Mentaliti dia sama saja dgn geng2 Umno Najib.

Hatta...sy berharap agar PArti Bersatu....tidak sngat menaruh harapan yg besar pd Pas dlm strategi menjatuhkan Mappadulung HZ.

Zalman A said...


Salam Datuk,

I am no expert compared to those in PPBM such as Tun and TSMY who have been through many PRU.

Some random thoughts.

a) The current gerrymandering exercise carried out by Annuar Musa's ex-polsec is ongoing (let us thank our Rulers for blocking the appointment of MO1's aide into the EC.) It eliminates many mixed seats. The imbalance between e.g. Damansara and Putrajaya is close to 4:1. Hence, BN knows Pen Mal non-Malay votes are gone.

b) So, there will be many Malay battlegrounds created in Pen Mal.

c) It is critical to Parti Dedak Najib (formerly known as Umno) that all other Malay parties (PAS, PKR, Amanah, PPBM) engage in multi-cornered fights.

d) The entire Parti Dedak Najib strategy collapses and backfires if PAS, PKR, Amanah, PPBM campaign together rather than against each other.

e) Interesting that a survey of Malays picked Tun Dr M as their most popular PM candidate. Perhaps Tun should consider Kubang Pasu in GE14.

f) It is always worth remembering that the country is being led by a major criminal. Not only that, but a desperate criminal. So you can be sure that PAS, like China, will be given more than they want in order to buy favour.

g) MO1 also needs PAS to burnish his Islamic credentials for the oghang kampung in GE14. PAS needs to explain why behaviour like lying, stealing money from KWAP, and using public funds to make Wolf Of Wall Street are acceptable in Islam. This should be an most interesting theological challenge for their ulama to explain.

h) By February either PAS is friend or enemy. Nothing in between. They must also formally sever ties to PKR if they are not on board. Then there can only be one way forward, even if the road is more difficult.

i) To repeat: 3-corner fights are what MO1 needs. If he gets them, he will be able to loot our money for another 5 years.

sukasamasuka said...

Datuk yang mulia dan dikasihi,

1. Kuasa kaum Melayu tertumpu pada kuasa politik...dan, kuasa politik itu bukan di negeri2, tetapi kuasa politik di Parlimen yang dapat mengubah dasar Perlembegaan...kuasa mutlak se sebuah negara.

2. Maka itu Melayu berpuak2 mengikut aliran politik masing2 untuk menguasai Parlimen.

3. Puak kaum Melayu UMNO adalah yang paling terbesar...berkuasa...dan kaya raya.

4. Puak kaum Melayu DAP adalah yang paling sikit...tiada kuasa...dan miskin.

5. Puak kaum Melayu PAS adalah yang paling fundemantalis Islam...very narrow-minded...ada sikit kuasa...dan, akan jadi kaya raya dapat project landasan keretapi RM55 billion dari Puak kaum Melayu UMNO.

6. Puak2 Melayu UMNO dan PAS akan menguasai Parlimen selepas PRU14 sebab mereka ada kuasa dan wang ringgit.

7. Di mana Malaysia selepas PRU14?...bila kita sesat di hujung jalan, mari kembali ke pangkal jalan...di situ la Malaysia...kita buka lambaran cerita lama...perjanjian asal Malaysia Agreement 1963.

8. Kita tubuhkan Malaysia atas dasar "racial partnership".

9. Selepas PRU14...tidak ada BN...hanya UMNO dan PAS pegang Parlimen...mungkin tubuh kerajaan...Coalition Government?...Unity Government?...maka Melayu ada kuasa mutlak di Malaysia buat pertama kalinya.

10. Pada saat itu juga tiada lagi "Malaysia"...menang sorak kampung tergadai.

11. Kalau la bolih...aku ingin memohon pada Tun Dr.Mahathir ....pimpin la gabungan ini (PPBM + PKR + Amanah + DAP+ Sabah multi-racials Oppositions + Sarawak multi-racial Oppositions) untuk mengembalikan "Malaysia" yang asal...atas dasar "racial partnership" yang sihat dan baik...demi "kestabilan" rantau ini.

Adi said...

http://m.harakahdaily.net.my/index.php/berita-utama/43586-tiga-tuntutan-rasmi-pas-kepada-sarawak-report

Zalman A said...


Unwise talk......

"KUALA LUMPUR, Dec 18 — The Kemaman chapter of PAS will run in the parliamentary seat where ally PKR has contested since Election 1999.
Malay daily Sinar Harian reported the party’s Kemaman election director Hanafiah Mat as saying that they would also contest all state seats in the federal constituency.

“We already have a candidate and we launched election machinery at the parliamentary level last month,” he told Sinar Harian.

He said the decision was made following Parti Amanah Negara’s (Amanah) announcement that it would contest all PAS seats in the upcoming general election.

PAS was part of the defunct Pakatan Rakyat pact with DAP and PKR, which collapsed following disagreements between the Islamist party and the secularist DAP.

DAP and PKR went on to form Pakatan Harapan with PAS splinter party Amanah, while the Islamist party created a so-called “Third Bloc” with Parti Ikatan Bangsa Malaysia.

PAS is currently at loggerheads with DAP And its offshoot Amanah, and has vowed to not work with the two."

Datuk,

Another further complication is the proposal that Wan Azizah is interim PM.

This is foolish.

Wan Azizah has clearly shown in the last 2 years that she cannot hold a coalition together, much less a country.

There was a survey among Malays for preferred PM - she was not in the mix, but I doubt the results would have been double digit.

Nor can she be an Anwar proxy, as it is far from certain what will happen.

Let us not confuse voters.

Make the choice simple.

Vote for the corrupt MO1 or a cleaner alternative.

Anwar's family must not be silly.

To be very frank, an Azmin-TSMY combo stands a far higher chance.

There is little time to work issues out.

if we don't get it right, I foresee MO1 will regain 2/3 majority in PRU14.

Then we can blame egos and agendas.

The rakyat have been let down.





Zalman A said...


Permainan politik ke arah Pilihan Raya Umum ke-14 semakin hangat, terutamanya di pihak pembangkang.

Namun seperti biasa, sasaran permainan politik pembangkang bukanlah ke arah menyerang Umno-BN, sebaliknya ke arah menonjolkan diri dan mematikan langkah rakan sendiri.

Yang menariknya, cadangan dilontar pembangkang ke media kelihatan tidak dibincang terlebih dahulu semasa mereka sendiri. Mereka mengharapkan rakyat dan media akan menyambut cadangan tersebut lalu dibahas dan dihangatkan sebelum idea itu digunakan sebagai senjata untuk menekan sesama mereka sendiri.

Minggu ini terdapat 2 idea menarik. Idea pertama ialah lontaran daripada Pemuda PKR agar Amanah diserapkan ke dalam PKR. Idea kedua ialah pendedahan awal DAP yang Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail diangkat sebagai calon perdana menteri sementara dan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai calon timbalan perdana menteri sementara.

Zalman A said...


Bubar Amanah

Idea agar Amanah dibubar disambut hangat oleh media pro-pembangkang seperti Malaysiakini – yang terus-menerus membicarakan isu tersebut walaupun idea ini ditolak mentah-mentah oleh Amanah dan setiausaha agung PKR tanpa kajian mendalam.

Entah-entah idea itu ditolak bukan kerana ideanya, tetapi kerana siapa di belakang idea tersebut memandangkan pencadangnya, Timbalan Ketua Pemuda PKR, Dr Afif Bahardin dilihat adalah watak yang pro-Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

Dari perspektif PKR, boleh difahami mengapa idea sebegitu terkeluar daripada sebahagian pemimpin mereka. Masih ingatkah insiden di mana DAP mendesak PKR agar Selangor dan Pulau Pinang membubarkan DUN untuk diadakan pilihan raya negeri? Amanah bertindak menyokong cadangan DAP tanpa mempedulikan kesulitan yang terpaksa dihadapi PKR.

Barangkali inilah yang menyebabkan ada sebahagian PKR yang merasakan Amanah tidak membawa sebarang nilai tambah kepada PKR, selain menjadi undi DAP kedua di dalam Pakatan Harapan untuk memaksa PKR akur kepada idea kontroversi. Bukan itu sahaja, Amanah sebenarnya juga menjadi masalah besar dalam rundingan mencapai persetujuan satu-lawan-satu antara parti-parti pembangkang dengan Umno-BN.

Zalman A said...


Calon PM

Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar mendedahkan Pakatan Harapan akan mengumumkan calon perdana menteri mereka tidak lama lagi.

Peliknya, Penasihat DAP, Lim Kit Siang terlebih dahulu mendedahkan calon perdana menteri sementara ialah Dr Wan Azizah, manakala calon timbalan perdana menteri sementara pula ialah Muhyiddin di dalam satu ceramah.

Apakah tujuan Kit Siang membuat pengumuman ini tanpa menunggu pengumuman rasmi seperti disebut Nurul Izzah tidak diketahui? Ada yang berbisik sesiapa pun calon PM Pakatan Harapan, DAP adalah de facto leadernya, dan apa yang dilakukan Kit Siang menguatkan bisikan ini.

Yang hairannya, mengapa Azmin tidak dipilih sebagai calon PM? Dengan memilih Azmin, sebenarnya tiada keperluan untuk mengangkat seorang calon PM sementara. Dr Wan Azizah ialah orang PKR, Azmin juga orang PKR, malah Azmin berpengalaman sebagai menteri besar Selangor.

Sekiranya Datuk Seri Anwar Ibrahim dibebaskan selepas Pakatan Harapan menang di PRU14, beliau boleh dilantik sebagai penasihat perdana menteri, dan de facto leader kepada kerajaan Pakatan Harapan seperti struktur organisasi PKR yang jauh lebih berkuasa daripada mereka yang memegang jawatan.

Dalam keadaan itu, Azmin boleh terus berperanan sebagai PM tanpa perlu ditukar dan Anwar pula adalah de facto ketua kerajaan.

Kalau betul negara memerlukan seorang calon PM sementara, bukankah lebih wajar untuk mencadangkan seorang yang betul-betul dapat memimpin, tetapi waktunya terhad seperti Tun Dr Mahathir Mohamad yang popularitinya hampir setara dengan Anwar, jika kajian Persepsi Rakyat Selangor 2016 dijalankan Institut Darul Ehsan (IDE) dijadikan rujukan, walaupun agak janggal bagi IDE untuk tidak menyertakan nama Azmin dalam kajian populariti pemimpin yang dibuatnya.

Apakah penulis tersilap baca atau sememangnya ada perang sulit antara DAP dan Amanah dengan team Azmin di PKR?

Zalman A said...


When is PRU14?

"Analysts believe Prime Minister Najib Razak will call the next general election (GE14) in October next year, if not in April or May.

This was the finding by The Straits Times newspaper which polled several political watchers to second-guess the PM. They told the Singapore paper they expect the GE14 to be held in October, as Najib would want to ride on the feel good factor of the SEA games and National Day in August, as well as the 2018 Budget, which is usually announced that month.

Amir Fareed Rahim, an analyst with the KRA Group, said GE14 might be held in late October and possibly early November.

“Success in the SEA Games, big celebrations and Budget goodies; the narrative will be, if you want all these, vote us back in,” he told the paper.

The paper also pointed out that April or May were possible as traditionally, a general election has not been held during the fasting month or the weeks after, or during monsoon months at the end of the year.

So this left April and May as two possible “clear slots” for GE14, according to political watchers.

Institute of Southeast Asian Studies fellow Mustafa Izzudin said Najib would call GE14 on two main factors.

“Socially, Najib will continue stressing Malay unity and supremacy, alongside the predominance of Islam.

“He will call for the elections when he believes the above twin-emphasis has helped to consolidate the ground support of the Malays to win him the elections.”

Apparently the BN ad campaign budget extends to July 2017, with option to extend.

Either way, not far off at all.

Do not kill the chances by proposing Wan Azizah.

That is suicide.

Azmin, TSMY, and even Tuan Ibrahim (if PAS is in the mix), these will achieve traction.

Wan Azizah will deter fence sitters.


buah kerdas said...

Stephen Covey menulis, antara 7 tabiat manusia yang "highly effective" ialah kesediaan melakukan anjakan paradigma. Saya fikir masyarakat secara kolektif juga wajib ada kesediaan untu melakukan anjakan paradigma jika benar-benar mahu mencapai matlamat bersama, iaitu sebuah negara Malaysia yang aman, maju dan makmur.

Sudah terlalu banyak paradigma politik yang umum anuti telah terbukti salah, misalnya, UMNO parti yang kuat dengan segala jentera propaganda dan kempen ternyata UMNO telah dikalahkan di Selangor dalam PRU12 dan PRU13. Contoh lagi, PAS parti memperjuangkan Islam ditunjangi oleh barisan kepimpinan berlatarbelakang Islam lagi faqih agama, ternyata secara misteri parti itu telah menerima RM 90 juta bejat rasuah dari Presiden UMNO sehingga menjadikan pendirian parti kluk-klik (dibaca munafik). As for this statement, I still hold some reservation though, PAS has to clear the alleged RM 90 million issue in the court of law, which until now they don't have the ball to do so.

Nah, sekarang bukan lagi masa kita terus pegang pada paradigma bahawa barisan PH tak boleh berjaya tanpa bersama PAS. Justeru, saya sokong 100% apa yang ditulis pembahas john doe @ 9:39 PM.

sukasamasuka said...

Datuk yang mulia,

"Kesimpulannya, PAS perlu berunding dan bercakap berlandaskan keikhlasan dan berhenti daripada memberi isyarat yang bercanggah"

1. PAS tidak perlu berunding dengan sesiapa kecuali UMNO sebab "keikhlasan" itu dinilai dengan wang ringgit.

2. PPBM tiada duit.

3. UMNO ada duit...dan dari hasil "rompakan RM55 billion" landasan keretapi itu akan diagih2kan kemudian.

4. Ini kenyataan...bukan fitnah.

5. PAS tidak dapat bekerjasama dengan DAP sebab Cina DAP bukan ada duit macam Cina UMNO dari China.

6. PAS tidak dapat bekerjasama dengan Amanah sebab Mat Sabu mana ada duit macam Mat Dedak UMNO.

7. Tun sudah kata UMNO sekarang dibawah Raja segala Raja, Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil, berteraskan konsep "Cash is King" sebab "everyone has a price".

8. Islam is priceless...but, Muslim has a price.

9. Hadi has a price.

10. Hadi will go to the highest bidder.

sukasamasuka said...

Datuk.

"Interim PM? What a joke, says Mahdzir.

Local media reported that Kit Siang has proposed Wan Azizah to be made interim prime minister and Muhyiddin Yassin deputy prime minister, should the opposition win the general election."

(http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2016/12/18/interim-pm-what-a-joke-says-mahdzir/)

1. A joke?...it is not.

2. It is the best choice except why Muhyiddin Yassin as Deputy Prime Minister?

3. The new Unity Government should propose two names as Prime Ministers to the voters ...and subsequently for approval by the Agong...and, subject to the condition that both names must be from parties with the highest and second highest no of votes...this is the basic different to UMNO dominant style.

4. Wan Azizah is the right material for PM. Thank you Mr. Lim Kit Siang.

5. She has nothing.....yet, everything.

Aku said...

Kadiag, salaam.

Aku sekali lagi ni...nak coret pasai peminat hang yg basa diri dia "sukasamasuka". Antara lain dia nulih "...5. Puak kaum Melayu PAS adalah yang paling fundemantalis Islam...very narrow-minded...ada sikit kuasa...dan, akan jadi kaya raya dapat project landasan keretapi RM55 billion dari Puak kaum Melayu UMNO."

Aku tekejut sikit pasai dia kata puak melayu PAS adalah "yg paling fundamentalis Islam"...mintak maghap "sukasamasuka", aku banyak jugak bergaoi dgn orang melayu Islam ni, tapi munkin macam orang "melayu UMNO", kebanyakkan depa nampak macam Islam pada nama saja. Di Indonesia depa di munkin disebut Islam ke te pi (KTP), "Kartu Tanda Penduduk" yg jadi teras satu 'sinetron' TV yg sangat popular satu masa dulu.

Pada satu ketika dulu almarhum Tok Guru Nik Aziz(TGNA) dan almarhum Ustaz Fadhil Noor, aku nampak, telah berjaya sikit2 membawa sebahagian ahli2 PAS ke arah mercu siyasah islami, namun aku perati laa ni, gerakkan ni macam telah melongsog ke belakang. Tinggai lah orang2 macam ustaz Ahmad Awang dan beberapa tokoh lain untok meneruihkan legasi ini, macam menyongsang aruih. Munkin macam orang dolu2 kata iman tu ada masanya pasang, ada masanya surut.

Dlm basa Indonesia kadang2 disebut kembang kempisnya iman. Dari fesbuk AKU DAN HATIKU-

"Ada beberapa kiat/ cara yang mungkin dapat kita jadikan pegangan disaat iman kita sedang turun, diantaranya :
1. Memaksakan diri kita untuk tetap konsisten dalam beribadah walaupun dalam keadaan terpaksa.
2. Memberikan hukuman pada diri sendiri jika melanggar peratutran sendiri.
3. Tidak menunda-nunda perkerjaan yang berkaitan dengan ibadah kita.
4. Banyak-banyak beristighfar dan mohon ampun pada Allah SWT.
5. Mengoptimalkan ibadah kita ketika iman kita sedang pasang (yaziid).
Semoga tulisan ini dapat bermanfaat..."

Kepada penulih 'sukasamasuka' terima kasih ataih sumbangan buah pikiran yg bemacam macam, namun nak kata melayu Islam hak dlm PAS paling 'fundamentalis' Islam pada pikiran aku, agak tesasag.

Akiag kata munkin aku yg tesasag, mohon kalu ada orang nak komen...
Aku

Zalman A said...


Political analysts have advised Pakatan Harapan to look beyond its de facto leader Anwar Ibrahim and his family when naming its candidate for prime minister.
They were reacting to DAP adviser Lim Kit Siang’s proposal that PKR president Wan Azizah Ismail be Pakatan’s candidate for interim prime minister pending a royal pardon for Anwar.

“Wan Azizah is not a strong enough leader. If she was, she’d have been able to pull the opposition together,” said Faisal S Hazis of Universiti Kebangsaan Malaysia in a remark alluding to the widespread belief among political observers that Pakatan has been in disarray for quite some time.

Wan Saiful Jan, who heads the Institute for Democracy and Economic Affairs, said that in naming Wan Azizah as prime minister candidate, the opposition was showing it wasn’t willing to move forward.

“Despite Wan Azizah’s success in leading the opposition, the public does not perceive her as a leader in her own right,” he said. “Many people still see her as being Anwar Ibrahim’s wife and as though she’s tied to his demands.”

He said a prime minister could not be taking orders from someone else.

“Let me just give a blunt analogy here,” he said. “Many people accuse Prime Minister Najib Razak of taking orders from Rosmah, but that is merely an allegation. In the case of Wan Azizah, it would not just be a mere allegation if they were to accuse her of taking orders from Anwar Ibrahim.”

Datuk,

There's a more serious point:

If Azizah is supposed to balik dapur when Anwar is released, who can guarantee that he will be pardoned?

He is barred for 5 years after.

I suggest the Opposition do not cheat the voters.

We are not stupid.

Anwar's PM Ambition is not a National Mission.

Put forward Azmin and TSMY as the most credible pairing.

If Anwar is pardoned, then Azmin can resign if he so wishes.

If Anwar is NOT pardoned (equally likely) then at least you are not stuck with Kak Wan for 5 years in a job she cannot do.

This is all looking too far ahead.

Let us sort out the PAS issue first.

Zalman A said...


"MCA is not legally bound to support the amendments to the Syariah Courts (Criminal Jurisdiction) Act 1965 or Act 355 even if the Bill was proposed by the government, the party's Young Professionals and Varsity Affairs' Bureau Chairman said today.

Choo Wei Sern argued that Article 13 of the Barisan Nasional constitution clearly states BN component parties are only obliged to support a Bill or policy if they were made through the consensus of all member parties.

"Under the Barisan Nasional framework, the need for decisions to be made by consensus between the component parties are not only in spirit but also specifically stated in Article 13 of the Barisan Nasional Constitution.

"As the Federal Government of the day is administered by Barisan Nasional, decisions must be made in accordance with this principle," Choo said in a statement.

The statement was made in response to Deputy Minister in Prime Minister's Department Datuk Ahmad Maslan's claim that BN component parties cannot object to the amendments if the Shariah Courts Bill becomes a government bill.

Choo said the statement is "yet another clear example of Ahmad Maslan's ignorance of the Barisan Nasional framework and the lawmaking process in Malaysia".

So, the same applies to PBB and East Malaysian parties.

Jamil Khir is very proud of the fact that the need for 14 stetes consensus and the Rulers' approval has been cleverly sidestepped.

What arrogance is this?

Pakcik said...

Pas dah kena jual

sukasamasuka said...

Datuk yang bijaksana,

1. PAS ada tiga pilihan...

2. Bersendirian...jadi kera sumbang, seolah-olah berada dalam "dunia" dia sendiri, tanpa bercampur dengan orang lain sebab "Islam"nya sangat la terbaik sekali, hingga tidak ada bandingan nya atau tiada orang yang setaraf dengan nya.

3. Bersama PH-PPBM...tiada duit.

4. Bersama UMNO...sebagai "penasihat", tetapi "tidak ada kerjasama"...suatu konsep politik yang agak pelik dan bodoh sebab kita tak faham apa dia dan berbelit2 macam ular sawa...tetapi, banyak duit dan projek2 mega.

5. Jadi, PAS wajib bersama UMNO...satu pilihan yang paling bijaksana...ada Islam...ada duit...siapa mau pandang kalau tidak ada duit?

sukasamasuka said...

Datuk.

Aku 8:52 PM...

"mintak maghap "sukasamasuka", aku banyak jugak bergaoi dgn orang melayu Islam ni (Melayu PAS), tapi munkin macam orang "melayu UMNO", kebanyakkan depa nampak macam Islam pada nama saja....namun nak kata melayu Islam hak dlm PAS paling 'fundamentalis' Islam pada pikiran aku, agak tesasag."

1. Islam itu tidak ada fundamentalis nya...atau moderate nya...atau extremist nya...atau terroris nya...atau modernist nya...sebab Islam itu Islam, tidak ada labelnya.

2. Dalam konteks ini, saya gunakan perkataan "fundemantalis" untuk merujuk pada sikap dan perbuatan sekelompok orang2 Muslim itu tadi...ini termasuk orang Melayu.

3. Apa yang saya faham...mungkin saya salah..fundamentalis ini mempunyi sikap narrow-minded tentang agama.

Kelompok puak2 fundemantalis ini suka "impose their will on others"...contoh yang terbaik ialah Rang Undang2 355 yang sedang hangat dibahas sekarang ini.

Kalau kita halusi, orang bukan Islam merasa "tersinggung"...ini bukan cara kita.

4. This is against the basic tenet of Islam...itu la betul kata saudara "kebanyakkan depa (Melayu PAS dan Melayu UMNO) nampak macam Islam pada nama saja".

5. Islam itu senang...jangan kita biarkan ada segelinir kecil Muslim yang bersifat "fundemantalis" untuk meng-hijak Islam untuk wang ringgit dan kuasa.

awang batuburok said...

Salam Dato,

Kesian ahli ahli PAS yang berketuakan Lebai yang celaru harubiru pemikirannya.
Dalam fiqh solat, kalau imam dah celaru harubiru bacaan dan perbuatannya, elok lah para makmum mufarakah dari mengikuti imam tersebut..

Ke guaner Din?

Abdullah Ngah said...

sesungguhnya PAS akan tetap terus berpegang dengan keputusan yang telah dibuat oleh Majlis Syura Ulama PAS sebelum ini bahawa tiada sebarang kerjasama dalam apa jua bentuk dengan parti DAP dan PAN, dan mana -mana pihak yang bersikap keras terhadap Islam. Di masa yang sama PAS sedia berbincang dengan mana-mana pihak yang menghormati dasar perjuangan PAS.

awang batuburok said...

Kesian ahli ahli Pas, berketuakan Lebai yang celaru, harubiru pemikirannya.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).