Monday, December 12, 2016

Laskar Siber Punca Kesipuan



A Kadir Jasin


MUTAKHIR, 14 Disember - Nampaknya percakaran dan maki hamun di kalangan penyokong Najib telah merebak daripada laskar siber bawahan kepada kelas elit. Agenda peribadi mereka telah mengatasi pembelaan MO1.


  

ORIGINAL POSTING

BERBANDING saya, (Tan Sri) Zainuddin Maidin (Zam) lebih rapat dengan Pegawai Nombor Satu Malaysia (MO1), (Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil) Mohd Najib Abdul Razak.

[PERINGATAN: Komen guna “Anonymous” tidak akan disiarkan. Sila guna Google Account atau Name/URL. Boleh pakai nama samaran.]

Saya mula mengenali Najib secara peribadi pada tahun 1977 tetapi Zam mengenali beliau sejak zaman bapanya, Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein, kalau pun tidak secara langsung setidak-tidaknya secara retrospektif.  

Pada zaman Abdul Razak, Zam sudah pun seorang pengarang dan banyak membuat liputan kegiatan Perdana Menteri kedua itu di dalam dan luar negara. Beliau seterusnya menulis sebuah buku mengenai Abdul Razak bertajuk “Tun Razak: Jejak Bertapak Seorang Patriot” (Lembaga Pemegang Amanah Yayasan Tun Razak ; Utusan, 1997).


Dengan Najib pula, Zam bukan sekadar mengenalinya sebagai bahan berita malah juga sebagai rakan politik dan anggota kabinet. 


Jadi apabila beliau menulis atau berkata sesuatu mengenai Najib, apatah lagi mengkritiknya, Zam menulis dengan autoriti berlatarbelakangkan perbandingan di antara anak (Najib) dengan bapa (Abdul Razak).

Tetapi tentu ada pembaca yang pantas dan spontan menolak perbandingan seumpama itu kerana pada pandangan mereka Najib terlalu rendah martabatnya untuk dibandingkan dengan gergasi seperti Abdul Razak atau mana-mana Perdana Menteri Malaysia, hatta (Tun) Abdullah Ahmad Badawi.

Zam, Muhyiddin Yassin dan Najib pada zaman bahagia
Jadi apabila baru-baru ini Zam menulis mengenai soal siapa yang akan “kesipuan” (embarass) kalau Dr Mahathir dibenarkan menghadiri istiadat melafaz dan menandatangani surat sumpah jawatan oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong baru dan timbalan baginda di Istana Negara pada 13 Disember ini, pengertiannya amat dalam.

Antara lain Zam menulis dalam blognya: “Kita dapat menjangkakan apa yang akan berlaku sekiranya Tun hadir di upacara itu iaitu pastinya tetamu kehormat yang berperadaban akan menumpu kepada Tun untuk berjabat tangan atau mencium tangannya sebelum atau selepas upacara.

“Ini akan meletakkan pemimpin Barisan Nasional terutama Perdana Menteri dan Menteri-Menteri berada dalam keadaan serba salah atau kesipuan.”

Saya pun berperasaan serupa. Najib bukan sahaja takut berbahas dengan Dr Mahathir seperti dibuktikan oleh pembatalan kehadirannya di forum “Nothing2Hide” 4 Jun tahun lalu, malah bersemuka atau berada dalam majlis yang sama pun dia tidak berani lagi.

Jadi, bagi saya, kalau Zam membelasah Najib ia adalah perkara biasa. Tetapi apabila Zam memilih untuk belasah laskar siber (cybertroopers) Najib, ia berupa dimensi lain yang meletakkan Najib di tahap lebih rendah.

Dalam catatan 9 Disember Zam memilih untuk memukul laskar siber Najib bagi menyindir beliau.

Zam menulis: “Saya meminta kerjasama media troopers Datuk Seri Najib atau UMNO supaya memileh orang yang dapat menggunakan bahasa yang sempurna dan tata bahasa yang baik untuk menulis komen di blog ini (zamkata.blogspot.my) kerana bahasa adalah menggambarkan jalan pemikiran.

“Saya beri contoh bahasa yang buruk tanpa punctuation yang betul dengan menyiarkan tulisan pemakan dedak seperti diatas yang tentunya tidak meyakinkan pembaca malah menyebabkan orang memandang rendah pada penyokong Najib.

“Saya tidak hanya menyiarkan tulisan pro Mahathir tetapi juga yang anti Mahathir tetapi tulislah dengan sempurna jika tujuan untuk membuka fikiran ramai bagi membantu Najib."

Setuju Dengan Zam

Maaf cakaplah kalau saya kata, dalam blog kita ini pun hal yang sama berlaku. Ada yang hujah mereka amat sukar difahami atau tidak dapat difahami langsung.

Saya sendiri berperasaan bahawa Najib dan para penasihat media beliau sedar akan betapa daif dan hambarnya laskar siber beliau, sama ada yang diberi dedak atau menyokong secara sukarela.


Kalau kita masih ingat, dalam Perhimpunan Agung Umno 2014, Najib sendiri menuduh laskar siber Umno “bangang” kerana berkelahi sesama sendiri dan menyerang bos-bos Umno.

Rasanya keadaan tidak bertambah baik bagi Najib dan Umno malah mungkin semakin buruk. Laskar siber mereka terus bercakaran dan, dalam beberapa kejadian, menyerang para pembesar Umno, termasuk Najib sendiri umpama burung tiung yang menggigit tangan yang menyuapkannya pisang.

Hatta laskar siber yang berkedudukan tinggi dalam media massa dan pernah dihormati pun tidak lagi cergas dan lantang mempertahankan Najib. Hanya sekali-sekala mereka membuat tampalan (posting) itu pun mengenai hal-hal peribadi seperti pemandangan, sajian makanan, hobi dan bersosial sesama sendiri.

Jentera dan saluran propaganda Umno, Barisan Nasional dan kerajaan menjadi semakin lemah dan tidak berwibawa akibat kejatuhan berterusan pengedaran akhbar dan penontonan stesen TV arus perdana.

Utusan pernah cecah 350,000 naskhah sehari tahun 1990-an
Masalah perniagaan dan kongkongan profesionalisme menyebabkan ramai wartawan kanan yang berwibawa meninggalkan media arus perdana. Sebahagian mereka menyertai media atas talian dan media sosial.

Majoriti mereka kritikal terhadap Najib, Ummo, BN dan kerajaan. Mereka mengubah kiblat daripada mematuhi “wahyu” Putrajaya dan Ibu Pejabat Umno kepada mengamalkan kewartawanan bebas (free) dan merdeka (independent). Blog dan laman sosial mereka adalah antara yang paling ramai pengikut celik.

Yang masih tinggal dalam MAP milik parti-parti BN adalah mereka yang makan gaji untuk menjaga anak, bini dan suami. Di kalangan penjawat kanan pula, majoriti sudah hilang profesionalisme akibat godaan wang dan kuasa.

Tanda Keterdesakan

Perang saudara di kalangan laskar siber Najib dan ketiadaan “class” seperti yang Zam sebutkan adalah bukti tahap keterdesakan yang semakin meruncing.

Mereka tahu yang saat-saat kegemilangan Umno sudah berlaku dan apa jua pujian-pujian yang mereka dendangkan adalah ibarat menyiram air ke atas daun keladi – tertumpah, tercurah tidak meninggalkan kesan.

Dan dengan terdedahnya skandal 1MDB dan disertai pula oleh prestasi ekonomi yang lembap dan kewibaan kerajaan yang merudum, “sungai wang” yang menjadi sumber rezeki, upahan, gajian dan dedak laskar siber semakin hari semakin kering.

Tragedinya adalah manakala laskar siber Najib memperoleh dedak dan temukut 1MDB, mereka yang menikmati beras basmati dan beras gred A pula adalah Jho Low, Riza Shahriz Abdul Aziz dan para konspirator mereka di New York, Los Angeles, Las Vegas dan Monaco.

(Destinasi yang mana agaknya akan dituju oleh keluarga Najib bagi menyambut tahun baru 2017?)

Raja kepada segala ironi dan tragedi jenaka ini adalah Umno dan laskar sibernya kini bermati-matian mempertahankan 1MDB yang berupa lubuk duit Jho Low serta “geng of New York”nya.

Cina Jho Low (kanan) tuduh Umno putar-belit
Inilah Cina kawan keluarga Najib (bukan Cina DAP) yang pada 14 April tahun lalu menghina Umno dengan menuduhnya “spin master” (pakar putar-belit) dan mencabarnya berbahas.

Dalam keadaan yang serba menekan ini, tidak hairanlah kalau ada laskar siber Najib yang lebih gigih mengumpul jerami ketika matahari masih bersinar (making hey while the sun shines) daripada berkorban jiwa raga untuk beliau, Umno, BN dan kerajaan.

Sebab itulah yang kita lihat masih berhujah bagi pihak Najib, keluarganya, Umno, BN dan kerajaan bukan lagi pengamal media profesional yang terbaik dan berwibawa tetapi laskar siber seperti yang Zam sebutkan itu.

Wallahuaklam.




43 comments:

Abdullah Ngah said...

Byangkan orang tak dapat dedak, demikianlah ZAM hari ini.ketika dapat dedak bukan main mengampu. bahasa yang cantik jadi hudoh, terutama sekali kerja buruk burukan pemimpin pas duduk nombor satu.apabila tak dapat dedak jadilah macam itu.

saffron rice said...

Film 'The Wolf of Wall Street'(kos di tanggung oleh rakyat) vs film 'Dawn Raid'(coming soon,traile utube)
Fikir kan

adion said...

Teringat cerita p.ramlee nujum pak belalang... penyamun berselisih pendapat membahagi harta sambil bersilih ganti memakai tahta. " Satu untuk kau, dua untuk aku... ehhh.. ini tidak adil". Adil kepada ke siapa, walluhualam.

Permadu Malaysia said...

Satu spekulasi baru bertiup kencang bahawa Hadi Awang berkemungkinan besar akan menjadi perdana menteri Malaysia yang ketujuh.

Segala persiapan agresif sedang dlm rangka pelaksanaan.

kluangman said...

Kesan pendedakan melahirkan
Penulis kamikaze walaupun tutur bahasa kelongkangan.
Kesan pendedakan juga menyebabkan yang profesional pun terkaku bahasa dan merendahkan iq pemikiran, burung kakak tua. Yang hitam pekat pun dikatanya putih melepak. Makin sewel.

Surat layang hanya diperlukan oleh orang dalam untuk meluahkan rasa kerana kurang berani berdepan.

Pembangkang tidak perlu surat layang.. Pentas dan ruang untuk bercakap secara terbuka, terus ke muka, terus ke tulang hitam tanpa selindung sudah ada dan sering digunakan.

Tun Dr Mahathir sendiri bercakap secara berterus terang, bukan sahaja tepat ke muka Najib, tetapi kepada seluruh pemimpin dan ahli umno. Itu yang perlu disiasat oleh PDRM tanpa bersusah payah.

Surat mungkin palsu, tetapi apakah hubungan Najib dengan Zahid juga palsu (?) Hanya mereka ada jawapan.

sukasamasuka said...

Datuk.

"...kerana pada pandangan mereka (pembaca2...di tempat lain, bukan yang disini) Najib terlalu rendah martabatnya untuk dibandingkan dengan gergasi seperti Abdul Razak atau mana-mana Perdana Menteri Malaysia, hatta (Tun) Abdullah Ahmad Badawi."



1. Martabat Najib lebih rendah dari Badawi?

2. Badawi "halt a moving train" with the help of KJ.

3. Once stopped, Najib "steal and rob the same train" with the help of Cina UMNO, JHLow.

4. Now, we are going to build new and bigger "money" trains...without calling for tenders...with help from the most corrupted China company which is banned by the World Bank, CCCC...

5. Damn son!

Ini la kerja haramzadah!

INI BUKAN FITNAH!

Imlan Adabi said...

Sebelum ini saya hanya membaca akhbar dalam talian sahaja dan tidak beli media cetak.
Kini saya tidak lagi menonton berita di kaca tv.
Memadai dalam talian. Banyak berita dan banyak pilihan.

sukasamasuka said...

Datuk.

"Kalau kita masih ingat, dalam Perhimpunan Agung Umno 2014, Najib sendiri menuduh laskar siber Umno “bangang”..."

1. Kesiaaaaaan!

sampai juga hati kau Najib maki hamun laskar siber Umno kau sendiri...termasuk macam si W****h, R*** L***N-B****A, Su***d dan lain2 lagi tu...dengan kata2 yang keji dan kesat.

2. Kalau mereka ambil upah pun sebagai laskar siber Umno, itu ada-lah sumber rezeki yang halal sebab mereka buat kerja yang halal.

3. Berikan mereka2 ini peluang yang sama untuk bersuara "digelanggang" Datuk...jangan putuskan punca rezeki mereka.

4. Satu perkara lagi, walaupun Najib caci laskar siber Umno ini "bangang"...tetapi, tidak la se hina kalau dibanding dengan apa yang Najib kata terhadap orang2 Melayu Felda yang tak sokong BN..."bangsat"!.

5. Siapa kita tanpa Felda?

Mana laskar siber UMNO?...hello?

Othaman Ahmad said...

Melayu mudah lupa..!! Apakah ini petanda sejarah buruk akan berulang..?? Dalam catatan sejarah, Kerajaan Melayu Kesultanan Melaka jatuh tumbang & dijajah oleh bangsa Feringgi apabila pemimpin berwibawa bernama Tun Mutahir dihukum bunuh oleh Sultan Mahmud dek hasutan, pengkhianatan & tamak haloba oleh pembesar2 istana, terutama Raja Mendaliar, Pateh Karma Wijaya & si Kitol.

Sebenarnya Najib & kuncu2nya memang pengecut tak berani bersemuka dgn Tun Mahathir. Itulah penyebab hakiki puak mereka menghasut supaya mereka dapat mengelak atau melarikan diri dari bersemuka dgn Tun Mahathir. Jelas sekali Najib dan puak2nya hanya berani cakap besar di belakang atau ketiadaan Tun Mahathir. Contohnya, mereka semua lari lintang pukang tak sanggup berhdpan dgn Tun Mahathir di sesi 'Nothing To Hide' & sesi press conference di Dewan Rakyat baru2 ini berhubung 'Salah Gunakuasa Speaker Dewan, Pandikar Amin'.

Selain itu, Najib & puak2nya jealous & khuatir mereka tak dapat perhatian di majlis itu nanti kerana Dif2 Kehormat & Wartawan2 (termasuk foregn press) pasti lebih berminat & mengerumuni Tun Mahathir yang lebih menonjol & dihormati ketokohannya.

Alasan tarik balik jemputan sebab tak ada kerusi adalah sama taraf dungunya dgn alasan AG Pandi Ali konon Najib tak bersalah kerana dia tak tahu menahu kenapa duit SRC terkelepet dalam akaun banknya...juga duit 1mdb berbilyon-bilyon tersesat ke akaun banknya konon duit derma dari Arab dogol tanpa resit. Semua alasan2 itu adalah layak bagai alas-alasan kaki atau alas sepatu menampakkan betapa rendahnya martabat mereka ikut telunjuk & diperbodohkan oleh sang penyamun.

RAWA LANUN- BAHASA said...

Kau harus perhatikan tulisan Malaysia Today dan juga teliti perbicaraan BSI di Singapore dan nantinya KARI DoJ USA, Kadir.

Apakah Malaysia akan menjadi sebuah negara contoh Islam selain Iran dan Saudi Arabia: TN50?

Namun di blog ini kaulah jaguh tiada tandingan, Kadir.

Qod aflahal mukmimuun, Kadir; but how did two Khalifah Omar and Osman died?


The slip of the tongue is the fault of the mind; but is the slip of the mind is the fault of syaitan or the genes, Kadir?


It is not the war of words to fear but reckless death, Kadir.

Malaysia Today is wonderful and widely shared.

Syabas pads kau kerana aku teruk kau belasah, Kadir.

A bientot, Kadir.

PakSogo said...

Ada lagi orang baca dan percaya MT?

Zalman A said...


Misguided thinking......from an "academic".

"GEORGE TOWN: The opposition’s chances of winning the next general election are bleak if PAS continues with its “third bloc” agenda, says Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Institute of Ethnic Studies director Prof Shamsul Amri Baharuddin.

The academician said the bloc would result in multi-cornered fights and render the opposition’s winning formula of “one versus one” useless.
“The existence of a third bloc will render this formula useless even before the 14th general election comes along,” Shamsul told FMT today.]
PAS, in its latest snub, omitted DAP and Amanah from a large-scale opposition ceramah to be held in Paya Jaras, Selangor this evening.

The Islamist party is hosting leaders of PKR, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) and Parti Ikatan Bangsa Malaysia (Ikatan), who are expected to speak at the event.

According to Selangor assemblyman Khairuddin Othman, DAP and Amanah were not invited simply because they were not regarded as allies of PAS.

Although PAS is not formally included in the Pakatan Harapan coalition, its representatives in Selangor and Penang continue to work hand in hand with members of the opposition coalition there.

In the Selangor assembly, there are 13 PAS members in the Pakatan Harapan coalition, with two former members having joined Amanah. The coalition of PKR, DAP and Amanah hold a simple majority of 29 seats in the state."

The DAP have nothing to do with Nalay majority areas, which is where PAS/PPBM/PKR must collaborate to kill off UMNO (there will be massive cheating from the Chief Thief, MO!).

So it's up to DAP really. Maybe they can form an alliance with Umno?

DAP just needs to keep its 30-odd Chinese majority seats.

That is DAP's KPI.

The Malay parties needs to kill off Umno.

That is the "division of labour".

In fact, there are only 2 questions that are crucial:

a) Battle of egos between PAS and Amanah;

b) Whether the PAS / PPBM / PKR grouping will extend nationwide (in Peninsula)? And Hadi needs to keep promises this time.

There is no "3rd bloc", there are only 2 loose groupings that need to deliver KPI to different target groups in the electorate.

That's all.

Sulaid said...

Hello sukasamasuka,

Anda telah membuat kesimpulan yang PALING salah. Ini lah masaalahnya bila membaca tulisan dan komen komen yang tidak menyebelahi puak yang lagi satu tu...terus menghukum orang itu sebagai laskar siber umno. Saya BUKAN laskar siber umno.. jadinya kalau pun Najib kata laskar siber umno bangang.. saya TIDAK terasa apa2.
Saya BUKAN laskar siber siapa siapa, saya komen atas kapasiti diri saya sendiri. Saya TIDAK diupah oleh siapa siapa.
Sudah berulang kali saya katakan bila tiba PRU 14 nanti saya akan pangkah parti dan calun yang bertanggung jawab dan tidak racist, tak kiralah pakatan harapan ka, BN ka atau pun bebas.
Tetapi ketetapan saya adalah TIDAK akan pangkah parti DAP dan calun DAP.
Saya masih yakin DAP mempunyai agenda tersembunyi bagi menjahanamkan orang Melayu dan bangsa Melayu.
Saya tidak marah dan tidak peduli dengan pemimpin pemimpin parti politik Melayu yang nak bersekonkol dengan DAP... itu hak mereka. Dan saya juga ada hak saya sendiri dan dilindungi oleh perlembagaan negara Malaysia.
Saya TIDAK pernah mengambil BRIM, anak anak saya belajar sehingga ke universiti tanpa mengambil PTPTN, saya tidak pernah ke klinik 1Malaysia, saya tidak pernah ke kedai kain 1Malaysia. Saya tidak pernah memohon rumah 1 Malaysia. So, saya TIDAK terikat dengan siapa siapa.

jab sp said...

Ingatkan dedak sudah habis, rupa baki dedak masih ada.Buktinya sewaktu terbongkar terserlah segala pemasaalahan angkara Najib dibongkar, masih ada seekor dua yang cuba menafinya.
Eheheh, sampai bila hampa nak makan duit haram.

Waghih said...

AsSalam DAKJ ...

Tajuk Laskar siber punca kesipuan suatu yang menarik ...
Apo yang dapek dirumuskan dari artikel datuk ni dan blog Zam iolah ado unsur2 cemburu dan ketidakpuasan hati ateh isu2 yang dibawak olih Tim DSN .

Kalau dilihat kebelakangan ni Tun M dan trooper ANC dalam defensive mode . Ini termasuk gang DAPig lah .
Situasi sekarang jauh berbezo dari 6 bulan lopeh hinggokan Zam mulo bercelaru fikiran dan mulo nyalahkan bahaso dan susunan bahaso yang digunokan olih pendebat dari Tim DSN.
Dah sampai tahap gabra lak untuk monotapkan hanya yang berpendidikan tinggi sajo bolih berdebat.

Den percayo yang Datuk dan TSZ pun tahu yang ghamai pendebat bukannyo wartawan atau pun bokeh wartawan tapi oghang laymen yang prihatin dongan situasi di Malaysia ni . Ghamai yang kojo sendiri , kojo kilang , attendan pump , buruh yang takdo keistimewaan macam Datuk dan TSZ ataupun gang 25 tu .
Pendidikan kami pun tak samo dongan Datuk dan TSZ ataupun gang25 tu .

Apo yang ado pado kami adolah semangat dan kepercayaan pado pemimpin yang nunjuk keikhlasan untuk membelo kami oghang melayu islam dan bumiputra .

Bahaso dan susunan kato dan ayat mungkin tak secantik dongan gang penulis professional Datuk dan TSZ ataupun gang 25 tu tapi , at least , dapek gak sampaikan mesej .

Ribuan terimokasih pado Datuk dan TSZ kerano sudi boghi ruang untuk kami luahkan pandangan kami pado gang Tun M.
Janganlah jadikan isu bahaso atau susunan nyo untuk menidakkan pandangan yang berbezo .

Salam ukhuwah .

Waghih.



Aku said...

Kadiag, salaam.

Apa habag..? Dengag kata hang pi Johog baru ni....magna sehat la kod, lagi pulak hang baru saja balik jumpa orang Scot kiwiland tu.
Aku, macam biasa nak lencong sikit Kadiag...munkin sebab dua pekara:
1. Coret/liputan olih peserta dlm blog ni kira kau2 jugak, macam tulihsan En Othaman Ahmad (1.30 petang).
2. Pasai ungkapan hang,....aku tempek:
"ibarat menyiram air ke atas daun keladi – tertumpah, tercurah tidak meninggalkan kesan."

Tak salah aku ungkapan ni mai dari sebagian senikata lagu "Cinta Hampa" yg antaranya dipopularkan olih kumpulan D'Lloyd, aku tempek sikit dibawah ni (dari blog lirik.kapanlagi.)

"Ibarat air di daun keladiii
Walaupun tergenang tetapie
Tak meninggalkan bekas...
Pabila tersentuh...
Dahannya bergoyang
Airpun tertumpah tercurah
Habis tak tinggal lagiiii.."

Pada aku Kadiag, senikata dan lagu ni, orang kata, sangat menyusok jiwa dan kenangan2 lama behamboghan, sorang pompuan tak jauh dari kampong hang, disimpang 4 kankong, macam dlm satu cerita Hindustan aku macam pecaya kami satu roh tapi dua jasad... tapi sudah nya, hampa.... Aku besyukog munkin tak lama lagi aku kan pindah 'alam, InsyaAllah, al maklumlaa, dah lanjut usia, Kadiag.

Hanyasanya, kadang2 aku mengelamun pada djaman doeloe2...masa aku di Surobayo, di Tandjoeng Perak, cuba nak cari kapai ke Timor Timur, jumpa sorang juragan Belanda tapi dia nak belayag ke Banjarmasin, Kalimantan, lepaih tu betemu pulak seorang Mat Saleh, dia nak belayag ke England, sekali lagi aku tolak tak jadi belayag dgn dia, last2 naik kapai terbang DC3 yg satu kipaih, lending diLombok, Sumbawa, Flores...dan akiagnya sampai ke Timor Timur, masa tu diperintah Peringgi, aku pulak bulih sikit2 cakap basa depa pasai besa becampog dgn serani2 keturunan de Seqeira, de Aranjo dll yg leluhog depa munkin dibawak Albukerque ke Melaka, Dan bulih sikit2 cakap basa sepanyor yg depa paham, macam "blanco hombre gringo".

Bas depa di Timor Timur in jenih Fargo (12 silinder)(jenih hak sama kod yg malam2 bawak sorat habag ke Pineng dari depan Lever Brothers, Bangsar) bulih rongkaih naik gunung ganang, tapi nak jadi cerita sorang passenjer tu dia kendong sekog babi naik bas tu, dan masa bas Fargo tu teran injin dia, babi tu mengelupog, tekejut kod, lalu telepaih dari orang yg dok kendong dia, lari bertempiag dlm bas, aku apa lagi...panjat bangku la aku dudok kat sandag bangku tu. Lepaih sampai, pi tidog la di tepi satu danau, nak jadi cerita, danau tu pulak tempat keledai liag minum ayag....

Tu dia, jenuh sakan mengelamun aku no...maghap no.
Aku

Naj said...

Saya musykil sama ada saudara Rawa Lanun-Bahasa sendiri faham apa yang beliau sendiri tulis.

Saya tergerak untuk mengulas sedikit berkenaan komennya berbunyi "di blog ini kaulah jaguh tiada tandingan" (maaf, ini verbatim. Saya tak mungkin tergamak menggunakan "kau" apabila bercakap mahupun menulis dengan orang yang jauh lebih tua dan berpengalaman berbanding saya). Blog ialah singkatan untuk weblog. Antara kita mungkin ada yang pernah terserempak terma traveler's log (catatan pengembara) dan lain-lain "log". Pokoknya, log di sini ialah catatan semacam diari, cuma bagi weblog konsepnya lain sedikit kerana asas world wide web ialah keterbukaan dan perkongsian maklumat. Namun ini tak mengubah idea asalnya iaitu sebuah diari. Agak janggal kalau di dalam diari sendiri, pemilik diari itu bukan jaguhnya.

Wallahuaklam

Naj

JIBO LANUN-BUGIS said...


The slip of the tongue is the fault of the mind; but is your lack of mind the fault of your pink-lipped syaitan or your own genes, LANUN RAWA THOSAI? Cerminkan diri sendiri dulu, wahai LANUN RAWA THOSAI.

"Malaysia Today is wonderful and widely shared", LANUN RAWA THOSAI? But it is run by a "Julian Khoo", which is a fake name invented by RPK when he gelabah biawak as he was about to be sued. Why did RPK choose a Chinese Christian name to hide behind, LANUN RAWA THOSAI? Pelik, kan. Do you like liars and hypocrites, LANUN RAWA THOSAI, or do you prefer both? Which are you?

Here is "Julian Khoo" on Arul Kanda:

"The most famous turnaround exercise in history was probably the one that Lee Iacocca did for Chrysler in 1979. And that made Iacocca a household name and the guru of turnaround exercises. Will one day economic students also be studying Arul Kanda Kandasamy like they are studying Lee Iacocca? I suppose geniuses are recognised as one many years after their time, like Leonardo da Vinci and Galileo Galilei were."

"And if you do not understand this then you know very little about what a rationalising and debt-reduction exercise is and should not be making comments. It is so fundamental that even I could have done it if Najib had given me the job — with due respect to Arul who I am not trying to insult."

Hilarious, isn't it, LANUN RAWA THOSAI? You see the humour? Say "kih kih kih".

Or to a dimwit like you, perhaps it passes as "deep analysis"? Kih kih kih.

How many lies in total did JIBO LANUN-BUGIS and ARUL KONCO-LANUN tell on just the BSI units / cash / whatever, LANUN RAWA THOSAI? What is the figure? Are you keeping up, LANUN RAWA THOSAI? Can you follow the plot? Are you lost in the maze? Let "Julian Khoo" be your Nabi, then. Your stupidity is the First Klepet's greatest asset, LANUN RAWA THOSAI.

Why did your pink-lipped syaitan deny completely he had received the money in his account if the gift was real, LANUN RAWA THOSAI? Tak masuk akal. It seems Umno did not have the brains to make up a story to cover it up. (The ISIS excuse was funny, but the timing made no sense.) Let us not laugh; they may be bodoh kerbau, but they are rich kerbau too. Don't you wish you could steal public funds like JIBO LANUN-BUGIS? How much easier than working, kan, Thosai? But you can get crumbs via kabel. Hoorey.

Ingat akhirat, Thosai. What is the fate of penaja2 kemungkaran? Think. Du bist ein ungebildeter Arschloch, nicht wahr, LANUN RAWA THOSAI? Sadly, ja.

Auf dedaksehen.

Zalman A said...


A test of maturity.......

PAYA JARAS: PAS tidak akan berkompromi dengan parti pembangkang lain dalam isu pembahagian kerusi pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) bagi mengelakkan sejarah mereka dipijak berulang akibat terlalu berlembut dengan sekutunya, kata Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Timbalan presiden PAS itu berkata, parti berkenaan akan menurunkan calon di semua kerusi yang ditandingi mereka pada PRU13, tidak kira kerusi yang mereka menangi atau kalah.

“Setiap kali kita bertanding, PAS korbankan kerusi PAS, tapi yang lepas biarlah lepas.

“Kali ini tidak ada lagi kompromi, soal kerusi PAS (parti pembangkang lain) kena hormat. Kamu boleh bincang, mereka boleh bincang, PAS tidak ambil semua kerusi dan kita bertanding dalam 70 kerusi dulu,” katanya selepas menghadiri Ceramah Mega Rakyat bersama PKR dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) malam tadi.

Acara mega PAS di Paya Jaras itu menyaksikan pemimpin parti Islam itu berkongsi pentas dengan Presiden PPBM, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan wakil Presiden PKR, Sivarasa Rasiah dengan disaksikan lebih 1,000 penyokong.

Kehadiran pimpinan tertinggi 3 parti pembangkang itu dinanti-nantikan selepas Setiausaha PAS Selangor, Khairuddin Othman dilaporkan berkata, ceramah mega itu antara usaha mendampingi PKR dan PPBM bagi membentuk blok politik berasingan tanpa pembabitan musuh ketatnya, Amanah dan DAP.

Datuk,

The criteria is WINNABILITY.

There must be a central strategy and a lack of ego.

SIMPLE TEST:

if Sg Besar and KK seats are competed for, what is the best strategy to win?

PAS and Amanah cannot both compete.

Learn the lessons of the past.

But PAS, PKR and PPBM with Amanah support can probably exceed the Umno vote.

IF THE EFFORT IS UNITED.

These are important times for the nation.

There must a central strategy.

And bitterness must be put aside.

Be rational and make WINNABILITY the main criterion.



Zalman A said...


Salam Datuk,

http://www.themalaymailonline.com/malaysia/article/pas-holds-joint-ceramah-with-pkr-ppbm-on-ge14-cooperation

A footnote:

There are strategists and "number crunchers" in all the parties. You even have ex-EC chief. So it's surely not hard to get rational basis for GE14 strategy. PAS and DAP are mutually exclusive, but PAS/Amanah are not. Perhaps Amanah needs to be generous in East Coast and PAS in West.

Compromise and sacrifice.

There are bigger things at stake.

Thank you.

msh said...

Salam Dato.

Belum habis Dato berbicara tentang dangkal..lekeh....ketandusan modal... dsb Laskar Siber MO1....serta paparan dan komen2 dari Sdra Zam ...ada pula yg 'too the extreme' hingga berani mengugut.

Nmpknya bila mengutuk dan mperlekeh 'Penghebah2 Berita' sudah basi...dan tidak berkesan lagi untuk menutup bau busuk umpama bangkai MO1 ...mereka kini mengguna taktik 'Mengugut' pula.

Mentaliti yg rendah.. 2x5 dgn J ikan tongkol.

Hanyir belaka..2x5 juga dgn Bugis dan Jawa totok.

Alahai laskar siber kunon.

Alahai Melayu Umno.

'Very low class'....hanyir semata.

mrlrie said...

sejak kebelakangan ini saya nampak parti-parti politik benar2 bermain politik...
saya nampak.. presiden pas lebih 'mesra' dengan presiden umno.. sebaliknya pulak dengan timb. presiden pas yg lebih 'mesra' dengan parti pembangkang yg lain...presiden bersatu lebih 'mesra' dengan pas.. tetapi pengerusi bersatu pula 'mesra' dap/amanah...

mungkin ini taktik ahli politik berpolitik.. tp yang pasti sama2 akan menumbangkan angkatan PM malaysia pada pru nanti...

I luv PM said...

salam datuk,

laskar siber UMNO dari dulu lagi memang tak mampu nak berhujah.

Cara diorang hujah, pertama dengan jatuhkan air muka. contoh, dengan memberi pelbagai gelaran terhadap penyaing seperti isu Tun.

Kedua, cara diorang cuba mendivert isu dengan mencari salah penyoal. Contoh, bila kita bercakap tentang salah laku Najib, diorang akan membawa isu salah laku Tun yang mana sampai sekarang gagal dibuktikan.

Ketiga, diorang akan memainkan sentimen perkauman. Contoh, bila kita bicara tentang strategi pembangkang, mereka akan menyatakan yang DAP akan menjatuhkan bangsa Melayu sedangkan DAP tidak bertanding di kesemua kawasan.

keempat, apabila isu yang di bangkitkan menjadi tidak terlawan, diorang akan mendivertkan isu kepada benda lain yang tidak kena mengena.

Ini adalah strategi laskar siber yang mana gagal untuk memberi keyakinan kepada rakyat umum.

Apa cerita tentang projek laman web sosial 1 Malaysia dulu? 2 juta untuk bangunkan sistem sampai sekarang url pun xde

guna akal said...

Assa;am Datuk,

Datuk perasan tak semasa siaran langsung istiadat ketibaan DYMM Tuanku Sultan Kelantan jam 11.15 am pagi tadi?. Selepas bacaan doa...... pengacara RTM kata Baginda seterusnya akan diperkenalkan kepada Tun2, speaker dewan dan anggota kabinet. Tetiba aje......... Baginda terus naik kereta berlalu pergi........terus RTM putuskan siaran langsung. Apa komen Datuk????

Zalman A said...


Thinking in silos?

"It's easy. Don't come and contest in our seats and rest we can discuss," he said during his speech, referring to the aim of achieving straight fights between Barisan Nasional and the opposition parties in the next general election.

The condition laid out by Tuan Ibrahim will make it difficult to arrive at a compromise; Amanah and Tun Dr Mahathir Mohamad's PPBM that will sign a cooperation agreement with Pakatan Harapan today, both target the same rural Malay audience as PAS.

Amanah, which comprises the so-called “progressives” that quit PAS, has already expressed intention to aim for some of the older party's seats, prompting PAS leaders to retaliate by saying they will now go after Pakatan Harapan constituencies.

Securing straight fights against BN is crucial to any opposition bid to depose the ruling party due to the country's first-past-the-post electoral system and the monolithic nature of the 13-party ruling coalition.

Previous multicornered encounters have demonstrated that BN invariably gains when opposition supporters are divided among two or more like-minded parties.

The next general election is due no later than August 2018, but rumours of a possible snap poll are now spreading."

But PAS needs to redefine what "our seats" means.

To ocmpete in e.g Shah Alam makes no sense, as the MP is actually from PAS. It is not accurate to say that Amanah "has no seats", as PAS are now saying.

Logic, data, analysis.

That is what is needed.

PAS cannot, through sheer ego, sink the hopes of millions for an end to corruption.

That is also wrong from an Islamic point of view.

Logic, data, analysis, patience, sacrifice and unselfishness.

Can the Opposition do right to Malaysia?


banggoi petai said...

Jangan lupa poie samak mulot ekau waghih oii... Tokak d bontot badak tu ko jilat la yoo

Pompuan said...

Salam DAKJ
Please do us a great favour. Please tell Tun M to contest in the coming GE. Don't just talk and criticize Najib.
Let's see whether he can win or not. If he loses, it's time for him to stop condemning Najib at every turn.Settle down and be a respected statesman. Good to settle scores.
Pointless to be acting like an opposition wounded dog. Let the rakyat judge whether he still have support.
Tun nampak semakin kecil. Tak dijemput menghadiri upacara angkat sumpah Agongpun jadi isu. Dah orang tak nak, buat apalah mengendeng nak pergi juga. Jatuh martabat Tun lagi.
Udahlah tu. Masuk gelanggang tengok boleh menang atau tak. Tak usahlah harapkan Mukhriz yang nampaknya tenggelam punca.
Btw how do I be a Najib cybertrooper?.Nak juga rasa makan dedak. How do I get into that circle? Do I qualify you think. Please recommend me. I really believe in Najib. Thanks in advance.

tauhid 75 said...

Salam,pembangkang melebihi penyandang,pru nanti jadi jawapan,ehsan orang dahulu jangan di lupa,wariskan negara pada kaum muda,cari ilmu mentadbir mcm nabi muhammad,itulah sebaiknya,bertaubatlah yang belum,istiqamah pada yang dah sudah,itu cara islam,cara orang beragama,buag cempedak luar negara...

Naj said...

Saudara Waghih,

Susunan bahasa akan jadi isu penting kalau pembahas lain langsung tak faham apa yang ditulis (rujuk balik tulisan DAKJ dalam tempelan kali ini; "..tidah dapat difahami langsung"). Bahasa kesat juga suatu masalah kerana mampu mewujudkan emosi tidak baik, mencelarukan fikiran lantas mengganggu hujah. Saya percaya, pekerja kilang mahupun pembantu stesen minyak masih dibesarkan oleh ibu bapa dan/atau penjaga yang sayangkan mereka; yang tidak mengajar mereka berbahasa kesat dan mampu memahami kehendak mereka (contohnya, "nak makan", "nak beli buku" dsb) lantas mereka mampu membesar (kalau tak makan tak mungkin membesar). Ini bermaksud sesiapapun mampu berbicara dengan tersusun agar difahami orang lain dan tanpa memerlukan penggunaan bahasa kesat. Apatah lagi negara ini mewajibkan pendidikan sekolah rendah walaupun kita tak layak tersenarai dalam carta kedudukan PISA (PISA ranking).

Harap dapat beri (furnish) kami penjelasan berkenaan "isu2 yang dibawak olih Tim DSN". Saya agak musykil kenapa isu atau isu-isu yang dibawa oleh DSN mahupun Tim DSN tidak dapat diselesaikan sendiri oleh DSN dan/atau pasukannya bila kita mengambil kira status DSN. Agak janggal bagi saya untuk seorang ketua kerajaan memperkatakan tentang salahlaku dan korupsi yang dilakukan orang lain tanpa mengambil tindakan. Mungkin itu stail DSN; WSJ pun tak diambil tindakan, Jho Low pun tak diambil tindakan, orang2 yang beliau sendiri dakwa korup pun tidak diambil tindakan.

Mungkin itulah maksud ikhlas membela Melayu Islam dan Bumiputera; bercakap tanpa mengambil tindakan. Dalam kes DSN, sekurang-kurangnya bahasanya teratur dan tidaklah begitu kesat ("bangang" mungkin agak kesat bagi sesetengah orang)

Naj

Hudhud said...

Kesian pulak tengok si Pompuan ni. Orang lain sokong najib bukan pasal benar benar sokong. Tapi dapat dedak. Dia ni rupa rupanya penyokong tegar Najib tapi satu habukpun tak dapat. Kalau Najib kata cybertrooper dia yang dapat dedakpun bangang, yang tak dapat dedak tapi tetap sokong, ikut logiknya adalah dua kali bangang.

Sulaid said...

As Salam Datuk,
Setuju dengan apa yang diperkatakan oleh Timbalan President PAS di Paya Jaras. Nampaknya orang orang yang tak ada kerusi dan orang orang yang membawa lari kerusi orang lain sekarang ini bercakap berkobar kobar melebihi orang orang yang ada kerusi pulak.
Setuju jugak dengan komen Pompuan iaitu gelanggang terbaik untuk mengetahui siapa lebih berpengaruh dan mempunyai penyokong yang lebih ramai adalah PRU 14 nanti.
Gelanggang scribe akadirjasin ini sekadar pentas "warming up" sahaja. 50 ke 70 Komen dalam gelanggang ini belum mewakili 3 ke 4 juta pengundi.
Biasa la pada penghujungnya.. .bila dah dekat dekat dg PRU 14 nanti akan ada Melayu yang mudah lupa. Keadaan ini lebih kurang sama dengan pelajar pelajar disekolah iaitu mereka akan lebih mengingati topik topik pelajaran yang diajar hampir hampir dengan peperiksaan, topik topik yang diajar lima ke enam bulan dahulu dah lupa pun.

Naj said...

Dear Pompuan,

You contradict yourself when you use the term opposition wounded dog, whereas you just used the term respected statesman only a sentence away.
The respected statesman asked a few questions which the PM did not answer and would not even dare to debate in an open forum. It's a common strategy you are using here; "if you have anything against the BN, contest for a seat" a-la Nazri Aziz. It's in line with the "gunakan saluran betul" statement that has always been repeated countless times.
Do us a favor and ask the top executive to use the proper channel as well; take action against WSJ who supposedly defamed him, against Tun M who supposedly did all those corrupt things, and against Myanmar not by attending a rally.

Don't ask people to follow the rules when you keep changing goalposts.

Naj

sukasamasuka said...

Datuk.

1. Sudah sudah la kamu2 yang mau suruh Tun M tanding pilihan raya...itu bukan untuk dia...masa dia sudah berlalu...he does need to prove anything to nobody...to me...to you...or anybody.

2. PRU14 untuk orang2 muda...generasi yang akan datang.

3. Orang2 tua seperti negarawan kita Tun M sudah cukup kalau dia bagi nasihat dan tunjuk ajar saja...ini la ibadah yang paling berharga sekali...lebih dari duduk atas tikar sembahyang saja atau pergi umrah berkali2 atau baca kitab.

4. Nasihat2 Tun itu sangat berharga...itu la khazanah negara...macam teguran2 dan tulisan seperti Datuk AKJ.

5. Kita bukan mau hancurkan bangsa dan agama...yang kita mau pemimpin2 kita, tak kira siapa pun...mesti la besih, amanah dan jujur...itu saja...that's all folks!...unless, you think I don't deserve that?

sukasamasuka said...

Datuk.

1. I never ask for anything more than any person can deliver...because that is what the Quran says...from our past, current and future political leadership.

2. I am just a lone voice in the wilderness, representing nobody, but me...only me...check me out...so you ok Sulaid...we are cool.

3. However, it is possible that our political leadership be better...if, not the best in the world...at least at par with Singapore...because, WE ARE MELAYUS!

4. Don't you feel how the Melayus feel now?

5. Go and ask around?.

Not a very important note: my smuggled cigarettes has gone up in price...by 10 cents...oh common...damn!...what u want me to do?

john doe said...

Stupid suggestion.

If he contest u guys will say that he 'kemaruk' plak.

Either way you guys will keep spinning.

Mukhriz tenggelam punca? Kalau ya tentulah kamu dah seronok bukan dan bukan peleceh plak. Mana satu ni?

Kalau dah tau PPBM dan PH tenggelam punca tak payah lah masuk sini nak ganggu betoi tak?

Wanna be Najib's cybertrooper? Even if u r not yet one, what makes you think that this blog is the right forum for you to ask?

Eleh, nak main kona-kona ler tew...

Sulaid said...

As Salam Sukasamasuka,

Thank you very much.

sukasamasuka said...

Datuk.

1. Aku ingin minta maaf la kalau ada masih antara kita yang beranggap bahawa martabat Tun M jatuh bila tidak "ada kerusi" untuk dia.

2. Kalau mau tau apa reaksi orang biasa...bolih kita tulis...tetapi, Datuk AKJ tidak akan siarkan sebab Datuk dan Tun ada lah rakyat setia abadi dibawah naungan kedaulatan sultan2 Melayu.

3. Cuba, singkap kembali Malaysia Agreement 1963.

4. Itu la Malaysia yang sebenar.

5. Ingat, Singapura keluar Malaysia setelah Malaysia ditubuhkan, bukan sebelum...tiada sultan dan raja di bumi Sabah ini!...itu ciptaan manusia sahaja ya habibi.

Aku said...

Kadiag, salaam.

Mintak maghap no, aku nak komen sikit pasai pojok tebaru hang pasai raja Aziz (mantan senator) ni macam begaduh dgn iskandag media prima (sebab kenunnya bantah buang kepala bahagian berita). Kalu depa betoi2 begaduh, aku rasa sebab2 depa tak berapa tepat, pasai orang tak mau tengok berita tv 3 bukan pasai banyak kali cerita raja Aziz keluag, munkin itu satu sebab, tapi itu munkin sebab kecik saja, banyak lagi sebab2 lain...

Antaranya, aku ingat laa, sebab utama iyalah kerana tv3 antara paling kuat kipaih kerajaan anak Rahah yg satu tu samping paling kuat jugak cerca Mat Tehag tongkang yard, lim guan eng dan yg orang laa ni kata, yg sewaktu dgn depa.

Ramai cenderong tak mau tengok berita tv ni bukan baru, tapi dah lama dah....aku ingat taun 2011, orang ramai (bersih 2 tak salah aku) berarak (lepaih Hj Mad bin Sabu cedera bila moto dia belanggag dgn kereta polis dekat stadium negara,) depa teserempak petugaih2 tv3 dok buat 'shooting', depa pon laung tv3 bodo, tv3 bodo...depa laung kuat sakan. Nak jadi cerita Kadiag, aku ada sama, masok pulak youtube, Aku pon jadi femes sat....cina kedai hardware bila jumpa, tanya aku "lu ala pigi belesih ka,..? haiya gua punya kastamer pon ala"...seronog dia, aku pon senyum, orang kata senyum 'kambing', (tapi aku rasa kambing2 aku tak pernah senyum, tandok aku ada laa). Lekcera aku kata aku nampak macam (assyahid) sheikh ahmad Yasin, aku kata aku kelumbong kepala aku pasai masa tu tengah hujan, Macam mana pon, aku pon kembang sakan la...arap2 dia tak baca benda aku dok "coret" ni...malu aku. Munkin lain kali kena nulih dlm basa Peringgi. Nanti hang pon tak paham kod. Baru betoi.
Bon anuti.
Aku.

Faqqirulkhoir said...

Datuk,
I had respected Tuan Ibrahim Tuan Man (TITM) for his rather logical responses on several issues during the late Tok Guru's (TGNA) tenure as spiritual leader of PAS.

Recently however, PAS leaders had claimed that in their compromises during the earlier 'tahaluf', they had given seats to others including the DAP. DAP had then retorted "what seats ?" and rightly pointed out that DAP traditionally contested only in Chinese majority seats.

And then this was reported by En Zalman A.(8.57 a.m.) :

"Timbalan presiden PAS itu berkata, parti berkenaan akan menurunkan calon di semua kerusi yang ditandingi mereka pada PRU13, tidak kira kerusi yang mereka menangi atau kalah.
“Setiap kali kita bertanding, PAS korbankan kerusi PAS, tapi yang lepas biarlah lepas.
“Kali ini tidak ada lagi kompromi, soal kerusi PAS (parti pembangkang lain) kena hormat. Kamu boleh bincang, mereka boleh bincang, PAS tidak ambil semua kerusi dan kita bertanding dalam 70 kerusi dulu,” katanya selepas menghadiri Ceramah Mega Rakyat bersama PKR dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) malam tadi."

If true, I humbly wish to query :
1. whether in his learned view, PAS is the only party which made sacrifices ?
2. Doesn't politics or various similar endeavours inevitably call for compromises and sacrifices ? (perhaps as in the Treaty of Hudaibiyah).

I believe too much is at stake at this critical juncture of our history. I would also hope that TITM would please reconsider his party's hardline stance and instead continue the late TGNA's friendly yet principled approach in his 'dakwah' efforts. If I'm not wrong, the place for munafigs (impostors) are even lower than that of outright disbelievers.

sukasamasuka said...

Datuk.

1. Biar la PAS dengan pendirian sendiri.

2. Orang2 Islam dalam party PPBM, PKR, DAP, Amanah dan yang lain2 itu, tetap juga dengan agama Islam nya...tanpa PAS.

3. Agama Islam itu untuk semua...bukan hak milik harta pusaka PAS...atau Intellectual Property PAS...jauh sekali...tidak ada.

4. Malaysia bukan negara Islam...tidak akan jadi negara Islam sebab bukan itu yang diamanahkan bila kita tubuhkan Malaysia mengikut perjanjian asal Malaysia Agreement 1963.

5. Tetapi, orang Islam di Malaysia tetap juga dengan Islamnya sama ada Malaysia negara Islam atau pun bukan.

6. Malaysia tidak ujud sebelum 1963!

7. Kenapa pula bila sudah ujud, tiba2 orang PAS mau pula berpandai2 "mengIslamkan" Malaysia?

8. Dimana PAS sebelum ada Malaysia?

9. Apa ka tanpa Hukum Hudud dan Syariah di Malaysia ini, aku ini bukan orang Islam?

10. Siapa mau cakap, cakap la...aku sedia mendengar dengan hati terbuka.

Zalman A said...


Kata orang tua tua: elok dipegang buruk dibuang. Petua memilih pemimpin ini dilupakan oleh Melayu UMNO. Sebab Melayu UMNO itu Melayu yang tamak harta, mabuk dunia. Melayu yang loba pangkat, lupa akhirat. Melayu UMNO ialah Melayu yang kemaruk puji, lupa diri.

Kita lihat apa yang berlaku di persidangan UMNO? Ianya pesta puji memuji. its a love fest. Najib ialah pilihan Tuhan. Kita mesti bersetia kepada nya. Tuduhan Najib rasuah semua dusta. Semua itu ciptaan pembangkang. Ciptaan kuasa asing yang dengki pada Najib. Najib pun senyum melebar.Mengangguk tanda setuju sangat. Bila kena puji, Najib akan kehulu menipu, ke hilir menyindir. Keatas mengampu, kebawah melapah.

Bila dia ke gunung menyombong, ke lurah dia menista.

Dr Mahathir penghkianat bangsa teriak Melayu UMNO. Najib pada suatu ketika melutut dikaki Mahathir. Najib berhutang budi pada Dr Mahathir. Kerana Mahathir Najib masih ada dalam cabinet. Tapi kali ini, Dr Mahathir pengkhianat bangsa. Dia sanggup cium mulut dengan Lim Kit Siang teriak Shahrizat yang melesapkan RM250 juta peruntukan untuk industry lembu daging.

Inilah orang2 yang Najib meraih sokongan. Gerombolan perasuah dan penyauk duit Negara. Najib bersandar pada siapa? Begantung pada yang serong, berpijak pada yang merosak, bersandar pada yang ingkar dan berumah pada yang salah. Penyokong Najib terdiri dari pengampu yang makan ditapak tangan nya. Tidak ada yang berani bersuara menegur pemimpin. 

Binasalah orang Melayu.

Melayu UMNO itu suka menghina Melayu lain. Melayu UMNO melayu yang duduk mengutuk, tegak membengkak, berbudi mencaci, bersedekah mencerca.

Apa lagi yang kalian Melayu mau? BR1M ada, bantuan JKM ada, baitul mal ada, e kasih ada. Rumah pprt ada. Apa lagi yang kamu mahukan? Bukan itu semua UMNO yang sediakan? Setiap butir nasi yang kita makan itu adalah hasil perjuangan UMNO.

Jika tidak ada UMNO orang Melayu akan merempat tidak terbela.

Sikap sombong dan angkuh inilah yang membuat UMNO bersangkaan bahawa UMNO itu pelindung bangsa Melayu. Realitinya, UMNO dikuasai oleh mereka yang mendahulukan kepentingan mereka dan rakyat bawahan dianggap sebagai peminta sedekah ehsan dari pemimpin UMNO.

Kata orang tua tua : Melayu UMNO ialah mereka yang diberi kuasa lupakan bangsa; diberi petuah lupakan maruah; diberi beban mencari yang ringan; diberi tugas berlaku culas; diberi tanggungjawab laku menyelap; mengejar pangkat mau menjilat; mengejar harta mau melata; mengejar kedudukan mau melendan; mengejar pengaruh mau bergaduh; mengejar dunia mau menganiaya.

Orang UMNO kata mereka pembela bangsa Melayu dan segala kepentingan orang Melayu. Tapi dalam menawarkan pemimpin kepada bangsa Melayu, UMNO nampaknya kurang mengerti pedoman dan fatwa memilih pemimpin.

Lanjutan dari kurang faham, keberadaan Najib sebagai pemimpin menghasilkan negara yang punah ranah. Bagaimana ini terjadi? Ianya berpunca, pada bahagian terbesarnya, kerana Najib itu mempunyai akhlak pemimpin yang rosak.

Akhlak pemimpin bila diberi kepercayaan dia belot, bila diberi kuasa dia menzalimi dan bila diberi kebebasan dia menekan rakyat. Kita bukan bercakap tentang akhlak dari sudut morality. Yang kita cakap ialah akhlak pemimpin.

Zalman A said...


Nasib malang bangsa melayu bermula dalam tahun 2009 bila UMNO dipimpin oleh Najib Tun Razak.

Dalam bidalan orang Melayu, dengan rekod yang ditunjukkan oleh najib, ternyata dia seorag pemimpin ampas.

Pemimpin yang dada kosong dan akal pendek. Tidak ada kebolehan dan kekurangan itu diselindungi oleh jerit pekik dan slogan2 kosong.

Dia bemula dengan mengistiharkan bahawa zaman kerajaan besar/big government atau kerajaan tahu semua, sudah berakhir. Bersembur air liur Najib ketika memekik slogan itu. Sekarang , hanya 3-4 tahun kemudian, kerajaan lagi menyibukkan diri dalam kehidupan rakyat- dengan penggubalan undang2 yang zalim seperti SOSMA, POTA, POCA , pengekakalan akta hasutan, penggunakan Polis untuk mengancam penentangan sahih.
Laungan kosong yang melibatkan langkah2 kebaikan ekonomi, hari ini menyebabkan ekonomi lagi teruk.

Isiu pengagihan pendapatan tetap teruk. Kelompok Melayu 20% teratas atau T20  menguasai 50% kekayaan, manakala yang lain terpaksa berkongsian baki nya. Keadaan orang Melayu tidak juga bertambah baik. Antara 2012-2014, kelompok  Melayu 20% teratas mendapat pertambahan pendapatan RM1964 sebulan, manakala kelompok Melayu 40% terbawah hanya mendapat pertambahan RM681. Suatu isi rumah kelompok teratas mungkin 5 orang, manakala isi rumah tipikal golongan bawahan ialah 7 orang. Kelompok T20, ada pendapatan sebanyak RM12,000 sebulan, golongan B40 ada RM2,000. Ertinya, pendapatan per kapita T20 ialah RM2400 manakala pendapatan per kapita B40 iilah RM285.

Hidup Melayu.

Demikian ekonomi orang Melayu. Kerana itu, kita kena belanja keatas kebajikan, BR1M , JKM dan sebagainya.

Kerana orang Melayu dibawah dasar yang Najib jalankan tetap corot.


http://sakmongkol.blogspot.my/2016/12/najib-sebagai-pemimpin-dalam-budaya.html


Zalman A said...


http://www.freemalaysiatoday.com/category/opinion/2016/12/15/basic-issues-for-ppbm-and-pakatan-to-deal-with/

"If past agreements between opposition parties are anything to go by, then there is little to be excited about the electoral pact made on Tuesday by Pakatan Harapan and Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).

Last January, for example, leaders of the Pakatan Rakyat parties signed an agreement aimed at fixing the weaknesses apparent in Pakatan Rakyat’s marriage of convenience. Within months, that agreement lost its meaning as PKR and DAP leaders engaged in a war of words over seat arrangements for the Sarawak state election. In fact the two parties ended up fighting each other in the election, much to the delight of Barisan Nasional.

In Tuesday’s accord, the two sides essentially agreed to ensure straight fights with BN in the 14th general election. But the signing of an agreement in Peninsular Malaysia cannot guarantee that DAP and PKR won’t fight each other again in East Malaysia.

Furthermore, the pact will be worthless if PAS does not get on board, and the prospect of that happening doesn’t look good. It depends, especially, on whether DAP and Parti Amanah Negara can fix their relationship with PAS.

If Pakatan has any hope of getting PAS to agree on ensuring straight fights in the election, then DAP and Amanah will have to do more than just be nice to the Islamist party, as its deputy president recently suggested. DAP in particular may have to make comprises on certain contentious issues such as PAS’ proposal to amend the Syariah Courts (Criminal Jurisdiction) Act 1965.
Regardless of how DAP feels about PAS or its stand on such issues, the reality is that the opposition alliance needs PAS more than PAS needs the opposition alliance.

And while it is admirable that Pakatan and PPBM have agreed to have a common election strategy, manifesto and logo, there is a need to review their political weaponry. The Sarawak election and the Sungai Besar and Kuala Kangsar by-elections proved that it is not enough to bring up issues of grand corruption in an election campaign. These issues hold little meaning to rural voters.
Another issue that needs to be ironed out is the alliance’s choice of a candidate for prime minister. The “wait and see” or “defeat BN first” rhetoric is not good enough. This is an issue which can rip apart any political alliance in this country, but especially one built around the desire to remove the sitting prime minister.

This new alliance needs to start acting like it is truly the government in waiting it claims to be rather than just another BN opponent."

My comments:

East Malaysia? Peninsular parties are not so relevant as before.

There is an alliance in Sabah taking shape under Shafie - but what of Sarawak?

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).