Monday, February 05, 2018

Babi Haram, Duit 1MDB Macam Mana Pula?



A Kadir Jasin

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ

DI NEGARA kafir Swirzerland, pihak berkuasanya hukum bank yang  ubah duit haram dari sumber 1MDB.
.
Isu haram halal: Najib dengan bakal haji tajaan Yayasan 1MDB
Di Malaysia yang kononnya Islam, Perdana Menteri, (Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil), Mohd Najib Abdul Razak), mengaku 1MDB gagal dan berhutang RM42 bilion tapi hantar orang pergi haji guna duit 1MDB.

[Komen "Anonymous” tidak akan disiarkan. Tolong guna nama sebenar atau samaran.]

Baru dua tiga hari lepas, pihak berkuasa pengawasan pasaran kewangan Switzerland (FINMA) hukum bank persendirian Coutts & Co Ltd sebanyak CHF6.5 juta (kira-kira RM27.3 juta) kerana langgar undang-undang pengalihan duit haram melibatkan duit curi 1MDB.

FINMA juga bercadang memulakan langkah penguatkuasaan ke atas kakitangan bank tersebut yang terlibat dalam pengalihan duit haram 1MDB yang dikaitkan dengan Jho Low itu.

Tapi di Malaysia, tidak lama selepas Perdana Menteri mengaku yang 1MDB gagal dan berhutang RM42 bilion, dia juga dengan gembira menyerahkan surat tawaran menunaikan haji tahun 2018 kepada 1,200 penerima terdiri daripada imam, ketua kampung dan pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) dengan tajaan Yayasan 1MDB.

Dari manakah Yayasan 1MDB ini dapat duit kalau 1MDB gagal dan berhutang RM42 bilion?

Adakah duit sebuah syarikat yang berhutang dan melakukan kesalahan jenayah di merata dunia boleh digunakan untuk menunaikan haji?

Mohon menteri agama (Datuk Seri) Jamil Khir Baharom, para mufti, tok guru, tuan guru, ustaz dan tok lebai di merata pelosok negara bagi petua?

Lagi elok kalau Majlis Fatwa Kebangsaan boleh beri fatwa! 

Tapi sebelum itu mintalah Jamil Khir, para mufti, tok guru, tuan guru, ustaz dan tok lebai pelajari dan fahami 1MDB ini macam yang Najib, Jho Low, Arul Azrul Kanda Kandasamy dan Nik Faisal Ariff Kamil faham.

Kabel Jho Low: Riza Shahriz Abdul Aziz (kanan) anak Rosmah Mansor
Mereka kena baca dan mengerti betul-betul asal usul 1MDB, urus niaganya, audit tahunan yang tertangguh dan berpuluh-puluh kes jenayah yang sudah dan sedang diambil tindakan di merata dunia.

Kalau orang kafir di Amerika, Singapura dan Swirzerland sudah ada bukti bahawa berpuluh bilion ringgit duit 1MDB tekah dicuri, takkan para mufti, tok guru, tuan guru, ustaz dan tok lebai yang takutkan Tuhan nak tutup mata kerana jawatan dan habuan?

Takut-takut duit curi dan duit hutang ini dicampuradukkan untuk tujuan agama Islam macam membiayai orang naik haji dan buat umrah.

Mereka juga kena tanya, macam mana anak tauke Cina Pulau Pinang ini boleh buat macam-macam dengan duit dan harta negara seolah-olah milik mak bapak dia tapi dia bebas sebebasnya.

Tapi bila polis pacak ambil rasuah RM50 dan ibu tunggal curi sebiji roti kerana anak lapar mereka disumbat ke dalam penjara?

Adakah Jho Low ini lebih hebat daripada (Tan Sri) Mohd Isa Abdul Samad yang ditamatkan jawatan pengerusi Felda dan disiasat serta ditangkap oleh SPRM?

Apakah Jho Low ini lebih berjasa kepada negara daripada (Tun) Dr Mahathir Mohamad yang dikutuk dan dihina pasal dia membangkitkan skandal 1MDB dan kerajaan yang mencuri?

Pasal apa Jho Low ini sangat istimewa sampai tak boleh disentuh oleh undang-undang negara?

Adakah dia ini ejen perisik Israel, Amerika, China atau Singapura yang digunakan oleh melemahkan negara kita?

Jho Low (kiri sekali) dengan keluarga Najib dan Putera Turki (dua dari kiri)
Macam mana Jho Low boleh curi berpuluh bilion ringgit duit 1MBD sedangkan 1MDB diasaskan dan diterajui sendiri oleh Najib?

Akibat rompakan oleh Jho Low dan orang-orang yang bersubahat dengannya, 1MDB gagal dan kita serta anak cucu kita terpaksa tanggung beban hutang berpuluh-puluh tahun akan datang manakala harta negara terpaksa dijual dan digadai.

Adakah menteri agama yang berdisiplin tentera dan para mufti, tok guru, tuan guru, ustaz dan tok lebai yang banyak ilmu Islam tidak peduli harta negara dijual dan digadai kepada negara komunis China?

Dalam Islam mana boleh agah-agak. Jadi Jamil Khir, walaupun dia hanya bekas askar dan bukan orang korporat, wajib faham 1MDB.

Begitu juga dengan para mufti, tok guru, tuan guru, ustaz dan tok lebai. Mereka wajib faham mengenai 1MDB macam mereka kata mereka faham mengenai babi sebab silap-silap 1MBD ini lebih haram daripada babi.

Para imam, ketua kampung dan pengerusi JKKK yang dapat tajaan 1MDB tentu tahu kalau kita termakan daging babi, kita boleh samak, bertaubat dan minta ampun daripada Tuhan.

Tapi guna duit yang kita tak pasti halal haramnya untuk buat ibadat pasti lebih berat hukumnya. Jadi berfikirlah.

Wallahuklam.

46 comments:

PutraKraken said...

Salam Datuk

Melayu cukup tahu kalau BABI tu haram....malah lebih haramjadah dari yang haram lainnya.

Duit curi, duit rasuah...
Mencuri dan rasuah melayu pon kata haram....mak bapak dan ustaz yang ajar begitu.

Tapi DUIT?...Duitkan tetap duit...cina dipasar pon bagi duit hasil jualan babi...bahkan duit tu memang terkena daging babi...mana taknya...tangan lepas pegang babi terus pegang duit.

Haram tak duit tu?...duit tetap duit dan sahlaku walau dari mana punca dan perjalanan (flow) duit tu...tak gitu Tuan Jamil?

Jadi kesimpulannya BABI memang haram
Tapi kalau disembelih dengan niat "LillahiTaaala"...boleh tak melayu makan?...tak kan tak boleh?

Sama macam 1MDB...
Duit 1MDB melalui perjalanan yang jauh dan berbelit belit dan telah diketahui hilang sewaktu di perantauan namun ada juga yang dikesan kembali ke tanahair melalui akaun peribadi di AMbank...Tapi perjalanan 1MDB penuh liku dan tersembunyi dan sengaja disembunyikan dari rakyat Malaysia...namun terserlah dimata dunia...yang nampak begitu jelas jejaknya.

LillahiTaala!...
Telan je duit tu...lebih elok lagi ditelan sekali dengan daging babi yang telah disembelih dan kita sudahi dengan minum "Champagne"...meriahkan?

Apa nak risau?....sekembalinya dari tanah suci...kita akan bersih dan putih umpama bayi baru dilahirkan...Tak gitu Tuan Jamil?...Tuan Hadi?...apatah lagi kalau berpeluang memasuki makam Baginda Nabi Muhammad S.A.W.

Bertuahnya badan...jangan lepaskan peluang!

Makan daging babi!...
Minum Champagne!...
Rasuah?...Curi?...Menipu?..taklah seharam babi...bukan begitu melayu?
Perbuatannya memang haram...tapi duitnya tetap duit...sahlaku dimana mana...tak de siapa nak tanya asal usul duit tu.
Itu sebabnya "Cash is King"

Asalkan semuanya dengan niat "LillahiTaala"

Ahlan wah sahlan!
Ana sedang berusaha untuk membotolkan kencing unta....kerana ana dibagitau kencing unta mujarab untuk pelbagai penyakit...ramai melayu yang ke negara Arab dah minum kencing unta dan terbukti memang mujarab.

LillahiTaala...InsyaAllah.

ir.miringila said...

Selamat Datuk.

Orang agama sekarang mungkin menjawab begini.
"Disebabkan perniagaan 1MDB tidak melibatkan babi,anjing,arak,forex makanya ianya tidak haram. Yang haram perbuatan mencilok itu bukan wangnya!"
Ingat tak lagi? Mencuri balak kafir tak haram!
Ahh... Saya tau sejak dulu lagi orang yang berjawatan agama tidak kira kerajaan, swasta, berhad atau sendirian berhad berceramah macam orang politik. Cumanya teks dia dari kurun ke-9... Paham pahamlah bila teks dari kurun 9 tiada rujukan mengenai masalah yang sama dengan 1MDB. Zaman dahulu mana ada tajaan pi buat haji ni. Semuanya usaha sendiri kerana nak mengunjungi rumah Allah. Orang tak reti guna agama untuk tujuan politik. Orang takut azab Tuhan. Sekarang merekalah Tuhan. Mereka menggubal undang-undang Islam dan berkata ianya dari Tuhan..!

Selamat Datuk.
Maafkan saya... Geram.

rahman jpc said...

KITA SABAR SAJA LAH DATO.

DAH TAK LAMA DAH.

SEMUA KHAZANAH (MUNGKIN YG D CURI/ROMPAK)YG D SEDANG D PUNGGAH K TEMPAT SELAMAT AKAN KITA BURU SAHINGGA DPT D PULANGKAN SEMULA K KANTONG NEGARA.

SEMUA PEMINAT2 PESAWAT BERAT TURUT BERTANYA TUJUAN ANTONOV N-22 (SAYA MENGAGAK) MENDARAT N MENGANGKUT 3 KONTENA DRPD LAPANGAN TERBANG SUBANG BEBERAPA HARI SUDAH.

PERTAMA NYA KITA HARUS MENYIASAT KESAHIHAN BERITA INI N JIKA BETUL KITA PERLU JUGA BERTANYA ADAKAH BARANGAN YG D ANGKUT BERSTATUS PERSENDIRIAN ATAU ATAS URUSAN KERAJAAN.

TIDAK SUSAH UTK KITA MENGETAHUI DESTINASI TERAKHIR KONTENA2 TERSEBUT.

Mohd Sufian said...

Apa nak diharap dengan jamil ... Jamil. Akhir zaman ulama Tok guru ustaz memang sial habis. Ulul amri dah jadi pencuri. Penguasa jaga diri bukan jaga negeri. Harap rakyat marhaein tak buta tuli buta hati.

AL GAZEL AVERROES said...

Innalilla wa innalillah hirajiun itu lah ucapan yg selayaknya di ucapkan kpd imam, lebai, ketua kampung dan pengerusi JKKK yg sanggup menerima NAJIS HARAM WANG 1MDB sebagai SOGOKAN utk mengerjakan ibadah Haji.

Apakah semudah itu KAMU semua ditipu oleh SYAITAN walhal kamu semua mendakwa alim dlm ilmu agama?. Sungguh! celaka lah kamu jika mengetahui tentang TIDAK HALALnya DUIT 1MDB itu. Maha benar RASUL yg pernah bersabda mana mungkin ALLAH akan mendengar doa2 mereka sedangkan pakaian dan makanan mereka dari sumber yg HARAM.

Berani sungguh NAJIB RAZAK bermain2 dgn Agama tidak takut kah dia dgn NERAKA ALLAH. Apakah Najib telah di timpa ISTIDRAJ?..kalau begitu sungguh malang lah kamu wahai Najib Razak. Nasihat rakyat kpd Najib Razak bertaubatlah dan kembalilah kepangkal jalan cukup2 lah engkau melakukan kerosakan kpd sekalian rakyat Malaysia..Mudah2an Allah mengampuni dan menerima taubat mu, jika tidak ingatlah AZAB ALLAH itu amatlah PEDIHNYA.

Yusop Hj Ahmad said...

Assalam mualaikum wrh wbt Datuk,
Kita akur dengan hakikat yang penjatuhan hukuman haram keatas tajaan Najib guna wang 1MDB untuk mengerjakan ibadah haji itu adalah urusan Allah semata2, rujuk kenyataan kalau tak salah mufti Perak terdahulu.
Kita juga diperingatkan bahawa sesuatu niat suci: tajaan mengerjakan ibadah haji tersebut pun mesti dari suci hati dan tulus ikhlas.Adakah Najib betul2 ihklas membuat tajaan atau ada motif tertentu? Tambahan pulak cara diwarwarkan oleh Najib boleh menjuruskan kepada perasaan RIAK.Kita diingat jugak bahawa ada suatu garisan halus yang memisahkan keihklasan dan riak. Riak adalah berdosa.Kita jugak diperingatkan,termasuk jugak kepada Najib, memohon restu agar tajaan awak itu akan diberkati dan dirahmati dan yang ditaja pulak pohonlah doa restu agar pemergian awak semua ketanah suci dan urusan mengerjakan haji akan diberkati dah dirahmati agar segala usaha awak tidak menjadi sia sia.
Sesungguhnya AllahTaala yang maha Pemurah,maha Adil dan maha Mengetahui akan berurusan sejawarnya.Allahua'lam bissawab.

Lemah lembut said...

Salamunalaik.

Kena guna poin ni bila masuk kampung. Tak tau kalau dah guna tapi kalau belum guna, guna poin ni cetak, buat poster dan distribute:

Hutang=10 (nilai semasa)
Asset=20 (nilai sekarang)

Assets bought at 1$ five years ago while taking out a 5$ debt. Now, five years in the future the assets are valued at 20$ while net debt has increased to 10$.

The issue is what happened to the 4$ from initial debt when only 1$ was used.

I used this and managed to open up a few eyes. Simpletons.

They like to deflect that asset is worth more than debt. This is a good explanation for simpletons. They dont address the issue of the missing 4$. PH should just focus on the 4$. No need to explain corruption and so on. It will take care of it's self.

This is the truth. You can't hide it.

awang kualaberang said...


Tuang Punasihat MO1 tengah sibuk mentelaah kitab biru.

RD. said...

Terus-terang saya katakan... sejak dari mula lagi... apabila saya pertama kali terdengar mengenai skim 'tajaan Haji oleh 1MDB'... 3 @ 4 tahun lalu... saya sudah terasa 'tak sedap-hati', ada yang tak kena dan terasa malu menjadi orang Islam.

Pertamanya... 1MDB adalah milik semua Rakyat 1Malaysia, tanpa mengira Agama, Bangsa & kiblat politik. Jika ditaja Pak-Pak Imam untuk ritual Agama Islam saja, sudah tentu Pak-Pak Sami/Paderi akan terasa-hati ataupun, tidak puas hati. Mereka juga ada hak untuk ditaja... misalnya ke Vatican, Sungai Ganges, Tibet atau melawat Patong Buddha di Pergunungan Bamiyan.
Lainlah... kalau Ibadat Haji itu ditaja oleh TH, Lembaga Zakat, Yapiem ataupun Jakim yang baru-baru ini diberitakan menerima peruntukkan tahunan, RM1 Billion.

Keduanya... 1MDB, selain keuntungan beli tanah-pusaka Rakyat dengan harga tersangat murah dan dijadi asset sebagai sandaran untuk berhutang, tidak nampak secara jelas hasil keuntungannya. Lebih membingungkan, asset IPP dibeli jauh lebih tinggi dari nilai sebenar, kemudian dijual untuk bayar hutang pula, dibawah harga belian.
Ketika dibelenggu kerugian dan duit lesap tah kemana dan Bunga atau interest tahunan keatas hutang saja, lebih-kurang, RM2 Billion... tiba-tiba RM2.6 Billion masuk akaun peribadi Najib. Rosmah pulak, masuk RM2 Juta. Itu tidak termasuk intan-permata (Pink Diamond) bernilai sekitar RM128 juta yang dikatakan dihadiahkan oleh Jho Low.

Adalah menjadi pengetahuan umum bahawa beberapa hari selepas DoJ membuka kertas siasatan civil keatas scandal 1MDB, Lembaga Pengarah dan JuruAudit mereka Deloitte telah mengistiharkan Laporan KeWANGan bagi 2013-2014 sebagai... No longer be relied upon atau Tidak lagi boleh diharap/percayai kegunaannya. Untuk tahun keWANGan 2015~2017 pula, langsung tiada kedengaran apa-apa berita mengenainya.

Sebab itu amat mencurigakan apabila 1MDB menggunakan WANG-hutangnya untuk menaja mereka yang terpilih, pergi Haji.
Lainlah... kalau 1MDB untung berpuloh-puloh Billion atau WANG yang digunakan, taja Haji itu, keluar dari pocket Najib atau tabung Party UMNO-Najib sendiri.

Ketiganya... Pada ketika scandal/kecurian WANG dari 1MDB hangat diperkatakan sebagai Pengubahan WANG haram terbesar dunia, timbul pula berita tajaan-haji guna duit-hutang 1MDB. Sudah tentu ia ternampak seolah Najib/Kerajaan cuba mengaburi peyelewengan dengan mengunakan 'Agama' sebagai 'perisai'.
Dalam masa yang sama diangkut pula kanak-kanak Tahfiz dan Pak-Pak Lebai-celebriti dalam program 'Selawat keatas Rasul' dan 'Konsert Ya Na Na Na' dengan kehadiran Bapak Kepala 1MDB di Dataran Merdeka.

Semua ini akan menyebabkan Agama Islam dicurigai dan dipandang serong orang bukan-Islam. Akhirnya, akan mendedahkan Agama kita kepada tomahan, cacian dan lekehan dari Rakyat bukan-Islam.

Bersambung....

RD. said...

Sambungan...

Mungkin Menteri-Agama (Datuk Seri) Jamil Khir Baharom, para mufti, tok guru, tuan guru, ustaz dan tok lebai di merata pelosok negara, kerana rasa terhutang-budi kepada Kerajaan, tidak nampak ancaman ini, iaitu... Ulil-Amri bertindak secara tidak-adil kepada semua Rakyat berbilang kaum/Agama dan mendedahkan Islam kepada bermacam-macam ancaman, termasuk buruk-emej dan cakap tak serupa bikin.
Lebih buruk lagi bila golongan ahli-politik Agamawan dan sanak-saudara mereka ternampak terlalu mewah, jauh melebihi sumber keWANGan yang sepatutnya mereka perolehi.

Jadinya... jangan terkejut jika semakin ramai Melayu jatuh malu, tidak berbangga sebagai seorang Islam dan akhirnya tidak lagi mahu dikaitkan dengannya. Oleh kerana malu dengan sikap Agamawan, mereka akan mula mempersoalkan kewajaran diletakkan 'Islam' pada kad pengenalan mereka... misalnya.

Bibit-bibit 'malu sebagai Islam' ini menjadi lebih ketara apabila sudah ada orang Islam sendiri, mula mempertikaikan kesahihan penubuhan/kewujudan Jakim dari Perlembagaan. Mana tidaknya, jantan-betina Sajat pun, mereka mahu sahkan. Maka timbul andaian dan lekehan dari orang Islam sendiri... mungkin 'orang Agama' dalam Jakim mahu membelek-belek kemaluan dan tubuh Sajat.
Tapi... bila melibatkan kecurian WANG Rakyat melalui 1MDB, kecuali Mufti Perlis dan seorang dua penceramah, yang lainnya seolah-olah menjadi bisu dan pekak.

msh said...

Salam Dato.

Melayu memang unik.

Memang sah Melayu dinegara ini yg berugama Islam adalah satu bangsa yg spesial...lagi unik.....lebih2 lagi Melayu2 Umno yg memang hebat2 belaka....perkara haram pun mereka boleh jadi halal.

Bagi Melayu marhain pula....bila dpt peluang mcm ini (pergi Umrah percuma)...umpama bulan jatuh keriba lah...sapu terus.

Kalau berdosa pun....bukan mereka yg tanggung tapi....Mappadulung....lagi pun berdozen 'firman'....'sabda' dsb yg mereka ada...'cut and paste' yg membolehkan pemergian itu halal dan sah....percayalah.

Jamil Khir...Hadi dan Harrun Sani lagi tahu.

Melayu memang unik.

Babi memang haram diperingkat teratas bagi Melayu2 unik ini....kalau termakan pun mereka akan muntah sampai jadi lembek...(spt cerita Dato dlm tampalan dulu).

Tetapi....zina...judi...tikam ekor..arak ...rasuah...pukul abak...bini dsb masih boleh lagi diterima buat Melayu2 unik ini....barangkali nya.

Wallahuallam..

Alahai Melayu!!!

Sebab itulah...org2 Cina/India...kawan2 Cina/India dgn Melayu2 unik ini dinegara kita.. ramai yg takut masuk Islam.....TAKUT SEBAB MEREKA MELIHAT SENDIRI BETAPA PELIK AJARAN ISLAM SPT YG DIANUTI OLEH MELAYU2 UNIK INI.

Dlm lain perkataan....ugama Islam adalah ugama yg dipegang pasti tetapi kalau silap pun masih kekal Islam dan masih boleh bertaubat....
hmmm..hmm

Alahai Melayu.



Jebat said...

Penasihat Agama perdana Menteri ramai.
Tetapi mereka gagal Jalan kan togas sebagai agamawan.
Nampak Gaya orang kefir negara luar lebih memahami nahi mungkar.
Sungguh memalukan
Islam...

Aku said...

Kadiag, السلام عليكم (assalaa /mu /'alaikum).
Alhamdulillah ataih 'coretan' hang kali ni pasai "babi-haram-duit-1mdb-macam-mana-pula?"
Bukan nak loyag burok Kadiag tapi nampak hang macam "playing to the gallery", turut sentimen ramai orang Melayu yg fobia habih
pasai babi tapi yg aku paham, yg haram ialah memakan daging dia... . Berdasagkan Firman Allah dalam Al-Qur’an surah2 Al-Maidah ayat yang ketiga dan Al-An’am ayat yang ke 145.

حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالْدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلاَّ مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَن تَسْتَقْسِمُواْ بِالأَزْلاَمِ ذَلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِيناً فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
Yg maksud dia lebih korang :
“ Diharamkan bagimu (memakan) bangkai, darah, daging babi, (daging hewan) yang disembelih atas nama selain Allah, yang tercekik, yang terpukul, yang jatuh, yang ditanduk, yang diterkam binatang buas, kecuali yang sempat kamu menyembelihnya, dan (diharamkan bagimu) yang disembelih untuk berhala. Dan (diharamkan juga) mengundi nasib dengan anak panah, (mengundi nasib dengan anak panah itu) adalah kefasikan..”

قُلْ لَا أَجِدُ فِي مَا أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّمًا عَلَىٰ طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلَّا أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنْزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ ۚ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
Yg maksud lebih korang :
Katakanlah: "Tiadalah aku peroleh dalam wahyu yang diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya, kecuali kalau makanan itu bangkai, atau darah yang mengalir atau daging babi -- karena sesungguhnya semua itu kotor -- atau binatang yang disembelih atas nama selain Allah. Barangsiapa yang dalam keadaan terpaksa, sedang dia tidak menginginkannya dan tidak (pula) melampaui batas, maka sesungguhnya Tuhanmu Maha Pengampun lagi Maha Penyayang".
Bukan apa Kadiag, sebagai orang sorat habag dan Tokoh Wartawan hang lebih tau para penting pegang pada
perinsip kalimah yg khusus untuk sampaikan magna yg khusus. Munkin kalu longgag guna bahasa, kekeliruan
nanti lebih parah, terutama dlm suasana laa ni bila sumber utama 'fake news'
atau berita palsu antaranya dari sebagian 'pimpinan'.
(Bersambong)
Aku

Daniel Noor said...

Salam Datuk

Najis dah tau sangat kelemahan org Mekayu. DUIT. Apalg dpt melakukan Hj di biayai sepenuh nya. Org Melayu mana kisah duit itu Halal atau Haram. Nanti dpn Kaabah minta ampun aje

Adion said...

Keberkatan patut diutamakan dalam apa jua yang kita cari atau dapat.

Tapi keberkatan sudah tidak lagi penting dalam kehidupan manusia hari ini.

Arif Jizat said...

Daripada duk mengumpat orang, dan memandang serong pada penerima itu.....

Meh dengar kata Nasihat Dr. Maza...

https://www.youtube.com/watch?v=WyBvx2oC1n0

Naj said...

Menunaikan haji jika mampu. Jika tak mampu, berusahalah supaya mampu. Kalau kena terima tajaan berstatus udang sebalik batu dan sumbernya kita tak yakin, mungkin itu tak bermaksud mampu.

Naj

kampong lad said...

Depa ni yg 1,200 potong queue ka?

ali along said...

Selain duit 1mdb, berjuta2 duit rasuah yg dibalun olih manusia melayu Islam yg ditangkap sprm..yg jelas pun depa sapu apa lg yg dibagi..yg pasti masa dah sampai utk tendang depa ni..

panglimo potaseh said...

Tok Kadir.

Babi haram, duit 1MDB macam mana pula?. Kalau ditanya pada Menteri Ugama, Mufti, Tok Guru, Tuan Guru, UsTaT, Lebai.. hatta Datok Doktor Haji UsTaT Lebai Fadilah Kamsan sekali pun, jawapan nye adalah segini: Nak naik mendarat ke matahari, eloknye pergi waktu malam.. sejuk sikit?

Teringat saya Era Gelap Eropah. Masa tu ketuanye dipimpin oleh Raja-Raja. Raja juga adalah ketua ugama.. walau pun sifatnye suka menyedapkan diri dengan perlakuan dosa.

Untuk berlindung dari tampak jahat, Raja ini dikerumuni oleh para Agamawan. Agamawan ini lah yang mengsaikokan rakyat jelata supaya takut dan taat pada Raja dan pemerintah jika tidak mahu di humban masuk neraka. Agamawan seakan drebar untuk sesiapa yang hendak ke syurga.

Begitu lah keadaan kita hari ini. Agama digunakan sebagai alat untuk cari makan dan cari kuasa, secara direk atau indirek. UsTaT pun nak juga rasa mewah-mewah.. itu kata mereka.

Agamawan lebih seronok berdakwah atau lebih tepat jual ubat pada kalangan yang dah Islam.. senang. Kalangan ini minda mereka tentang Islam dah dirobotkan sejak tadika lagi ..senang untuk ditakut-takutkan. Lagi takut lagi masyuk?. Tu sebab bajet masjid lebih separuh masuk kedalam tombolok Pak-Pak UsTaT ini.

Tu lah ..cuba teka berapa bilangan orang Cina yang dah masuk Islam. Ngapa orang Asli lebih tertarik masuk Kristian berbanding Islam.. ni ramai yang tak tahu nih?

Semalam saya dengar ceramah YB Husam, ngatakan pimpinan PAS sangat puas hati dengan 1MDB.. selepas diberi penerangan oleh Mr. Arul.

Semalam saya dengar di radio UsTaT ngatakan DNA babi OK jer .. yang haram daging babi, sebab ada dinyatakan dalam kitab. DNA babi tu apa Ye?. Kawan Cina saya ada loket gigi taring babi.. gigi ni kira daging ke TaT?

Semalam pun saya dengar UsTaT kata.. berfoto atau selfie OK jer.. yang haram melukis gambar orang?

Jadi.. itu lah kita tak usah lah berangan atau berharap untuk dengar halal/haram nye duit 1MDB ini dari para Agamawan?

Zed-85 said...

Sallam Dato'

Setahu saya, hukum mengerjakan haji hanya jatuh sekiranya seorang itu ada kemampuan. Kalau tidak, maka tidak wajib dia mengerjakan fardhu haji.

Dalam hukum zakat pula, mengikut bacaan saya, tidak boleh diberikan zakat kepada orang yang hendak menunaikan haji.

Keutamaaannya adakah membantu mereka yang lebih memerlukan bantuan seperti orang miskin dan fakir.

Saya rasa waktu ketika ini ramai dikalangan orang Islam yang dihimpit dengan masalah kewangan. Oleh itu, sepatutnya mereka ini diberikan keutamaan berbanding dengan mereka yang tak mampu untuk menunaikan haji. Orang yang tak ada duit untuk pergi haji tak wajib atasnya untuk pergi haji.

Oleh itu sepatutnya, Jamil Khir menasihatkan 1MDB supaya keutamaan yang mana yang perlu dibuat mengikut lunas Islam.

Apakah niat 1MDB untuk menaja orang pergi haji?

Adakah untuk glamour?

Setahu saya dalam Islam, tak boleh kita heboh-hebohkan dalam soal bantuan kepada orang Muslim kerana ini menghilangkan pahala.

Kalaulah ada sumbangan dibuat atas nama Islam, kemudian dihebohkan, ini bukanlah adab orang Islam.

Orang Kam said...

Assalamu a'laikum Dato,

Saya ingin kongsikan sedikit pengetahuan saya mengenai haji. Ibadat haji terbahagi kepada tiga kategori iaitu:

1. Haji Mabrur, yakni tetbaik.
2. Haji Maqbul, yakni diterima.
3. Haji Mardud, yakni ditolak.

Syarak telah menggariskan syarat dn kriteria tertentu bagi menentukan setiap satu kedudukan di atas kepada semua bakal haji.Sejauh pengetahuan saya semua aspek yg berkaitan dgn urusan mengerjakan ibadat haji akan diambilkira.

Saya percaya secara terperincinya diceritakan dlm kursus haji supaya bakal-bakal haji tahu dn berhati-hati dlm semua segi sebelum dn semasa di tanah suci.

Terpulanglah kepada sejauh mana komitmen serta kemampuan diri masing-masing untuk mendapatkan haji mabrur, atau maqbul. Cuma sedaya mungkin elak drp mendapat haji mardud.

Dan untuk menentukan siapa yg sebenar-benarnya layak mendapat salah satu kategori tersebut adalah di sisi Allah.

Saya yakin para alim ulamak, tok guru dn seumpamanya tahu mengenai perkara ini . والله اعلم

sukasamasuka said...

Datuk,


"Begitu juga dengan para mufti, tok guru, tuan guru, ustaz dan tok lebai. Mereka wajib faham mengenai 1MDB macam mereka kata mereka faham mengenai babi sebab silap-silap 1MBD ini lebih haram daripada babi."

1. Islam mengharamkan makan daging babi bagi orang Muslim, maka kita semua faham.

2. Tetapi sup babi bolih dimakan tanpa dagingnya. Itu la 1MDB.

3. Islam itu senang. Orang tua2 ada pesan...naik lah haji kalau ada kemampuan wang ringgit dan kesihatan. Hutang piutang kena selesaikan sebelum naik haji. Itu saja.

4. Apa hukum atau fatwanya 1,200 orang dapat naik haji, tetapi 30 juta orang kena bayar hutang?

5. Tanya sama orang bukan Muslim, apa hukumnya.

6. Lepas tu tanya sama orang Muslim macam aku, apa hukumnya. Jawapan aku senang saja, aku haramkan duit cukai aku untuk orang naik haji.

7. Tetapi Melayu bukan tau malu.

8. Naik haji pun kasi susah orang.

9. Siapa yang ajar Islam kamu nie?

10. Balik la ke agama asal kamu...Islam is not meant for you Malays.

sukasamasuka said...

Datuk,

"Lagi elok kalau Majlis Fatwa Kebangsaan boleh beri fatwa! "

1. Majlis Fatwa hanya bolih buat fatwa kalau ada kes yang sama dalam 1,400 tahun ini. Mereka perlukan kitab2 lama dan cerita bodoh2 untuk buat fatwa.

2. Fatwa dibuat olih majlis berdasarkan apa yang pernah terjadi sahaja.

3. 1MDB belum pernah terjadi.

4. Kes 1MDB berdasarkan akta money laundering akibat trajedi 9-11 di Amerika.

5. Ada fatwa pasal Sept 11? Tidak ada.

6. Jadi macam mana "agamawan Melayu" bolih buat fatwa 1MDB?

7. Hanya orang Islam saja yang bolih buat fatwa...bukan orang Muslim macam Melayu di Malaysia.

8. Buat fatwa mesti berani.

9. Ada ke Melayu berani macam orang2 Islam dulu2?

10. Jauh panggang dari api...Melayu buat fatwa bodoh2 bolih la.

msh said...

Salam sdra panglimo potaseh.

Sy percaya...org2 Cina mahu pun India dinegara kita memang takut masuk Islam.

Sebab apa ye ...sebab apa mereka takut.
Maka kita bertanya...takut apa?

Mereka akan jawab.... cukup senang...

...."Kalau masuk Islam....nanti jadi Melayu (kerana ..Melayu adalah Islam).....
jadi mereka "Takut jadi Melayu".

Hah....teruk sngatkah masuk Islam dan jadi Melayu hingga digeruni sngat?

Hmmm.....bila ugama Islam mengikut amalan ketua2 Melayu2 Umno dan Pas.... ustaz2 mi segera yg makan dedak atau serupa Ketua2 ugama negara yg hanya akan 'pick ..choose and paste' dalil2 dari Al Quran dan Hadith menyokong segala 1001 kemungkaran....maka apa contoh yg baiknya untuk org2 bukan Islam spt Cina dan India boleh menerima.

Kita faham sajalah...
Bila mulut kata haram ...perbuatan kata halal.....pening jadinya.

Akula Penaka said...

Saya membaca dan cuba memahami hal-ehwal agama kawan2 saya. Saya cuba mengelak menyinggung perasaan mereka bila kami berborak hal agama. Kalau saya tidak silap untuk naik haji anda perlu berkemampuan untuk pergi dari segi wang dan kesihatan. Saya x pasti "tajaan" ini boleh dikatakan berkemampuan. Saya suka membaca kisah org2 muslim naik haji dari negara2 Islam selain Malaysia. Contoh, seorang muslim dari negeri Balkan menaiki basikal pada zaman perang Gulf War 2 dan ditahan oleh tentera US serta dibuang basikalnya kerana tiada dokumen. Seorang Sudan di bawah terik duduk sambil mengenggam sebotol air dan melihat jemaah dari Malaysia makan dan minum dibawah khemah berhawa dingin. Seorang muallaf wanita dari US menunaikan haji seorang diri. Saya tak pasti kisah2 ini benar tapi kalau ya, mereka ini saya kelompokan di dalam orang2 yang berkemampuan.

Waghih said...

AsSalam Datuk ...

Kito sepatutnyo bersyukur dan berterimokasih bilo ado pihak datang buek tajaan nunaikan haji untuk mereko yang kurang kemampuan .
Sesungguh ehh nunaikan rukun islam kelimo tu impian sumo oghang islam ..tak kiro billionaire ko atau yang kurang kemampuan.
Usoho 1MDB menajo tok imam , ketuo kampong dan AJKK itu satu yang TERPUJI patut disanjung dan dijadikan tauladan untuk diikuti olih Korporat2 yang laun.

Mencerca dan mengutuk usoho murni ni , tambah2 laie yang berkait dongan rukun islam , melambang bertapo busuknyo hati mereko yang berkenaan . Hasad dongki ni lah yang dikutuk dan dilaknati olih Allah SWT . Balasannyo sangat copek .

Apokah penarikan darjah DK Kelantan tu dari Turn M olih Sultan Kelantan merupokan balasan bagi kecuparan hati Turn M ..?

Renungilah yo ...

Waghih.

Waghih said...

" Babi haram , duit 1MDB macam mana pula ? .
Takdo sobab nak kato haram kan . Nas perlu jelas sablum jatuh hukum haram .

Samolah soalan kepado yang empunyo St Miguel tu . Haram ko hukum ehhh ?.
Iolah ini syarikat yang buek minuman yang memabokan .
Turn M and gang taklak nak jatuhkan hukum .
Camno tu ?

Waghih.

Naj said...

Waghih,

Rasanya dalam Quran takde sebut tentang 1MDB. Jadi maksudnya semua halal lah ye. Dalam Quran juga takde perkataan syarikat Genting (hospitality) secara sebijik-sebijik (jelas). Jadi bolehlah syarikat Genting menaja kita semua naik haji bagi mengikut tauladan baik oleh 1MDB menggunakan duit daripada keuntungan hotel2 (bukan tempat perjudian).

Saya tak pasti nas mana pula kamu guna bagi meletakkan darjah kebesaran dunia ni sama taraf dengan balasan Allah. Kalau ada masa boleh tolong kongsikan ye.

Naj

panglimo potaseh said...

Salam Tok Kadir.

Nampak nye riuh-rendah kita bercerita tentang hukum pergi Haji guna duit yang tak kita tahu sumbernye.

Nampaknye hukom prihal babi pun dah jadi herot.. kata UsTaT DNA babi tu OK .. bahagian yg bukan daging dan kuah sup babi cam mana?

Bab kelayakan nak ngerjekan Haji dah banyak diterangkan oleh rakan2 kita seperti diatas .. dan kita faham.

Tujuan pergi Haji semata untuk cucu dosa. Dulu sebelum Pak UsTaT tak ramai lagi "jual obat" di TV, radio atau masjid.. kita tak tahu rupa nye ada banyak lagi cara cucu dosa. Malah caranye tak perlu ngeluarkan duit pun ..cukop mudah.

Mungkin tu lah sebab sekarang ini jika ada je peluang pegi Haji semua nak pegi.. tak kira sapa mereka ..orang alim, penyangak, perasuah, pemakan riba, pemakan duit rakyat, penipu, pelahap dedak.. ada chan je balun.

Macam tu lah halnye, penerima pakej Haji 1MDB .. balun. Cuci tak cuci lain hal.. sebab la ni byk cara boleh cuci dosa.

Pi Mekah tak macam dulu, zaman naik kapal ..setengah tahun belum selesai. Sekarang ni macam "pakej holiday" je.. semuanye airkon dgn makan siang malam yang susah sikit ngentot?

Tren pi Mekah pun dah berubah sejajar dgn zaman. Cuba tanya Haji Najib dan Hajah Rosmah.. ngapa tiap tahun "loving couple" ni pi Haji atau Umrah?
Malah dapat masuk dalam kaabah dan Makan Nabi lagi.

Lepas tu kita tanya pada diri kita atau kengkawan ..nampak tak apa2 perubahan pada PM laki-bini ni? Maksud aku bukan lah pada jambul Kak Rose atau air liyur PM kita yang syumul ni.

Tapi pada tatacara Haji Najib tadbir dan ngurus negara dan rakyat. Contohnye balik je dari Aji.. PM kita ni terus nak carik dan hokom JhLow, Haji Isa Katek dan Anuar Musa atau terus nak tutup bisnis Genting?

AL GAZEL AVERROES said...

Demi Allah jika PH dapat memerintah selepas PRU 14 ini, wajib lah PERDANA MENTERI YANG BARU membuat perubahan yang drastik terutama dalam pembentukan minda melayu terhadap golongan bangsawan.

Sebagai contoh pemberian pelbagai gelaran seperti gelaran dato, tan sri, dato sri dan dll hendaklah di kawal. Hanya pihak KERAJAAN sahaja yang BERHAK dan mempunyai KUASA untuk memberi gelaran kpd individu2 yang benar-benar berjasa.

Dan untuk kakitangan awam tidak dibenarkan sama sekali di anugerahkan apa2 gelaran seumpama dato,tan sri kecuali selepas mereka bersara.
Langkah ini adalah sebagai lonjakan minda bagi bangsa Malaysia agar mereka mempunyai sikap percaya diri, berani dan tidak mempunyai sikap rendah diri apabila ingin mengkritik, dan memperbetulkan golongan2 bangsawan ini.

Lonjakan minda ini perlu kerana orang melayu memiliki sifat kolot memuja keterlaluan atau kesipuan kpd golongan ini. Dengan pengawalan pemberian darjah2 kebesaran ini mudah2an tiadalah lagi isu KESIPUAN kerana ditarik DARJAH KEBESARAN yang pada hakikatnya memalukan kedua2 pihak dan mencemarkan imej Malaysia di mata dunia.

Selepas ini di dalam majlis2 rasmi kerajaan tidak perlulah lagi di dahulukan dgn pelbagai ucapan penghormatan utk dato itu dan dato ini, Indonesia boleh di jadikan contoh kerana presidennya telah mewajibkan semua ucapan awam menterinya di ringkaskan semungkin boleh. InsyaAllah

sukasamasuka said...

Datuk,

1. Rukun kelima Islam bukan paksa orang Muslim naik haji.

2. Itu la hukum Islam sebenar...tiada paksaan dalam agama.

3. Aku tidak bersyukur dan berterimokasih kalau ada pihak yang berpandai2 pakai duit aku untuk hantar Melayu naik haji.

4. Tapi kalau dia pakai duit bapa dia, itu pasal dia la.

5. Duit hutang 1MDB bukan duit haram, tetapi duit hutang. Kalau mak bapak dia bayar hutang itu, aku tak kesah.

6. Aku mengharamkan duit cukai aku di gunakan olih 1MDB untuk disalurkan ke dalam dana Yayasan 1MDB untuk Melayu naik haji. Ini kerja gila bukan kerja orang Islam.

7. Tidak ada syarikat buat CSR pakai duit hutang. Hutang digunakan untuk beli assets to generate revenues to create profits yang digunakan untuk CSR. Duit hutang tidak bolih digunakan untuk CSR.

8. Ini tidak perlukan fatwa. Pakai otak dan akal saja.

9. Jadi siapa yang kata kalau tak mampu naik haji, kita bersyukur pula pada 1MDB kena check kepala otak dia ni betul ke atau perlu minum lagi banyak2 St.Miguel supaya faham apa itu Islam.

10. Islam itu senang.

Waghih said...

" Mereka kena baca dan mengerti betul2 asal usul 1MDB , urus niaganya , audit tahunan yang tertangguh dan berpuluh2 kes jenayah yang sudah dan sedang diambil tindakan dimerata dunia "

Memang den setuju kito baco dan ngerti asal usul 1MDB dan urusniago dll.
Logiklah yo ...

So .. bilo dingertikan , adoko kes2 jenayah yg sudah dan sedang diambil tindakan dimerato dunio tu melibatkan 1MDB secaro langsung ?

Yg dapat dilihat dlm sumo kes tersebut iolah mereko yg terlibat berkait rapat dgn bokeh presiden dan ceo IPIC , Qubaisi sendiri , yg jugo presiden dan ceo Aabar BVI anak syarikat IPIC.
Takdo lak oghang2 1MDB terlibat.
Dikhobar an lak Jho Lo tu rakan kongsi Qubaisi dlm Aabar BVI .

DOJ cubo kaitkan MO1 dlm kes sivil mereko tapi salopeh pengistiharan LCA dimuktamadkan dgn penghakiman berpihak pado 1MDB , DOJ menangguh tindakan .

So ...yg jelasnyo Qubaisi dan gang dio cubo sunglap duit IPIC sendiri .

Turn M dan kroni pulo nak cari kesempatan nak jatuhkan DSN dan naikkan Boboi .
Peluang untuk Proxitokrasi for the vultures ..???

Waghih.




Habib Xultan said...

St. Miguel ada hantar orang pergi haji ke?
Berapa banyak Dr.M atau keluarganya ada saham dalam St. Miguel?
Apakah sama banyak dengan saham keluarga Najib dalam Genting?

A KADIR JASIN said...

Para pembahas dihormati.

Ada pembahas yang meminta kita memahami 1MDB.

Saya sudah banyak kali menulis mengenai asal usul 1MDB.

Antara yang saya rasa paling lengkap bertajuk "Urus Niaga 1MDB Luar Biasa Terus Bebani Rakyat Malaysia".

Boleh baca dipautan ini jika berminat: http://kadirjasin.blogspot.my/search?q=Urus+niaga+1MDB+luar+biasa+terus+bebani+Malaysia

Terima kasih.

RD. said...

Waghih,

Bukan saja kita kena faham isu 1MDB, tapi kena faham juga kesan & akibat bebanan hutang sebegitu banyak, kepada Negara dan anak-cucu kita.

Waghih, jangan asyik baca blog pro-kerajaan saja. Baca juga blog-blog anti-kerajaan & blog racist atau Chinese Ultra seperti Shuzheng yang suka maki-hamun Melayu dan Mamak seperti OSTB.
Bandingkan 'kiblat' politik beliau, sebelum & selepas scandal 1MDB meletop, lebih-lebih lagi apabila asset & tanah Rakyat digadai/jual ke China untuk melangsaikan.

Baca juga, mengenai ... 'China Debt-trap Diplomacy'.

Malah, blogger Ultra-Cina ini pernah berkata... 'what's RM50 Billion when we can recover it in no time'.
Untuk pengetahuan Waghih... 'recover' tu... bukannya dia mahu tangkap Najib dan kembalikan WANG 1MDB yang dibekukan di US, Singapura dll. Tapi, WANG hilang itu boleh dijana balik dengan cepat melalui 'pelaburan/hutang' dan kemasukkan beramai-ramai syarikat dan warga Tanah-Besar China.

Jangan lupa Waghih, pi baca.

Amaran: Jangan cepat marah bila Melayoos dimaki hamun. Bahasa dia... sangat kurang-ajar.

Ruliros said...

Salam Datuk org awam pergi kemakam Nabi SAW salam mereka hanya hanya disampaikan oleh malikat tapi org yg masuk makam salamnya direct sampai kan ke tu bahalol namanya bodoh mangkokayun saja yg layak cakap tu mana ulamak2 kenapa tak komen nama je Islam tapi tak ada telor nak cakap sebab ada dedak alangkah bodohnya Islam kat Malaysia ni

RAWA LANUN- BAHASA said...

Scribe,
Salaams

Just to say salaams
And accompanied
Hope you think it over
While che det pun as he
Convalesces

Bismillahir-Rahmaanir-Rahiim
(iluvdleedrofdoppozzzstion)

ProfAMuradM
Salaams

Maybe for the better
You forward these
WhatsApp
To TunSHasmah
Mukhriz marina mokhzani mirzan
AKadirJasin

W a note
All whatsapp s
Sent to sufi0122088061

TheScribe may get a comment:

RL-B said

Bismillah lah kita
Biar walaupun hanya
Daif membawa berita
Dhuhafa... berjutanya

Prof DrAhmad Murad
Salaams

If only kata mereka
This message goes on
And makes a Sufi or
AKadirJasin
Harapnya TunDrSitiHasmah
Pun terima cadangan
Cawangan dari Tanjung:
i💛dleedrofdoppozzzstion


Jazakallahu khairan, Prof
-------------------------

With the probability of a BN win; better to hv DrM hassling PM in Parliament.
DAP seat for DrM
Flag Hill

Salaams
Ioweprofamuradamillion
Apologies

How do I get this msg to TunM, Prof?
DrM stands at Bukit Bendera. Mukhriz at PLangkawi.

Maaf n Salaams

(Sent to TunM
co Sufi Yusuf
O12 2088 601)


;
Salaams, Scribe

Waghih said...

RD ...

Sey baco post gomen dan jugo non gomen .
Kalu tak baco camno nak nulis ...
Yg Ultrakiasu DAPig punyo tu memang kito tau akan koncing oghang melayu . Samo macam Superman Hew khobar " SOKONG MELAYU SKREW MELAYU ".
Malang ehhh ado oghang melayu sendiri nak skrew melayu disobabkan kepentingan diri dan keluargo dio . Tak lain dan tak bukan oggang tu iolah Turn M lah . Camno pun sekarang kito dah tau ...sabonar eh Turn M iolah keturunan india kerala .

Dulu Turn M khobar Ultrakiasu DAPig adolah gang RASIS dan nak jatuhkan rajo2 kito ... sekarang lak dio khobar dio tersilap faham dan khobar yang gang Ultrakiasu DAPig itu bukan rasis dan bukan nak jatuhkan rajo2 melayu .
Kan MANGKOK tu ...
Camno lak RD bolih termasok dalam mangkok yang samo ... den pun tak faham !!!

Den ado buek komen dalan OSTB dan Zamkata ...tapi mereko ni tak dapek nak lawan hujah den ...langsung buek blackout .
Takdo tolo punyo oghang !!!

Oh yo ...
Idola RD ...Turn M tu dah jawab ngapo dio lantik diri sendiri jadi mentri kewangan duo kali .
Dio kato sobab ehhh takdo yang layak untuk pogang jawatan mentri kewangan tu ...
Ini pemikiran Baghal laaa...
Dlm ghamai2 MP tu takdo yg layak ?
Maso lantik DSAI jadi menteri kewangan ... bolih lak ...walaupun takdo kelulusan asas kewangan .
KuLi yg berkelulusan cemerlang dan pengalaman yg terbaik taklak dilantik .

Sekarang pun Turn M khobar kalau jadi PM nnti hanyo untuk 2 tahun sajo .
Siapo agak ehh dio nak kelentung kali ni ...
Rakyat Malaysia dah bolih baco pikiran Turn M tu ...
Salopeh 2 tahun Turn M akan khobar SiKipas bolom bersedio laiee jadi Turn M akan terus pogang jawatan PM tu.
Jugo dio akan terus pogang jawatan menteri kewangan tu sobab masih takdo yang layak dan berpengalaman untuk "mulihkan" negaro ...
Abd so on n on n on lah ...another billion goes to the family dan another billion hilang sobab lupo.

So fahamkan RD ... bertapo bahayo oghang yang banyak baco tapi takdo kebersihan hati ...

Waghih.

RD. said...

Waghih... kali ni saya tulis ikut te'lo Utara pulak.

Hang jangan nak mengigau, kata... "Den ado buek komen dalan OSTB dan Zamkata ...tapi mereko ni tak dapek nak lawan hujah den ...langsung buek blackout .Takdo tolo punyo oghang !!!"

Tan Sri Zam dah berapa kali suruh hang jangan merapu tak tentu-hala dan buat fitnah bukan-bukan. Istilah 'DAPig' yang hang guna tu pun, sudah dikira kurang-ajar. Di Blog Dr.MiM atau blog-blog Pro-Najib yang tidak beretika, boleh la hang guna istilah tu.

Lagi pun komen hang ni, macam budak tadika je... melalut tak tentu hala.
Komen balas saya kepada Waghih, terutamanya selepas Tan Sri Zam beri Waghih amaran, semuanya tidak disiarkan. Mungkin Tan Sri berpendapat, saya tidak harus melayan komen kebudak-budakan dari Waghih yang hanya akan menyemak, menjatuhkan credibilty dan maruah blog Zamkata.

Saya suruh hang baca blog Shuzheng dan bandingkan kiblat politik dia, sebelum dan selepas scandal 1MDB meletop, lebih-lebih lagi setelah asset/tanah-pusaka Rakyat tergadai dan kemasukan berBillion pelaburan berbentuk hutang, dari China. Kalau seorang Ultra seperti Shuzheng sudah mula menunjukkan sokongan kepada Kleptocracy UMNO-Najib, mesti ada udang sebalik batu... atau sokong membawa rebah.

Hang ni Waghih, lahir zaman Pak Lah jadi PM ka? Tak ingat ka... blogger-blogger seperti Kickdefella (Letak gambar Bendera Malaysia terbalik dan bergari diheret ke Balai Polis/Mahkamah), OSTB, Rocky Bru (rumah diserbu, laptop dirampas), BigDog, Jeff Ooi, DAP & PAS... sedang giat bersama Dr.M mahu menumbangkan 'regim' Tingkat-4 yang diterajui menantu Pak Lah?
Apabila hampir berjaya menurunkan Pak Lah & Tingkat-4, DAP mula beralih sokongan dan mahu Pak Lah terus jadi PM untuk menghadapi PRU12.

Shuzheng pun sama, dia lebih suka jika Najib terus jadi PM. Peluang untuk Malaysia jatuh bankrap dan tergadai kepada China akan lebih cerah. Jika itu terjadi, China Komunis yang akan screw Melayu seperti hang... Waghih.

Ini kata-kata Shuzheng... "These Malaiyoos… as fucked up as the country they seized, occupied, and now under their management."

Untuk pengetahuan Waghih;
"... they seized, occupied..." pada Shuzheng, orang-Melayu merampas dari Orang-Asli dan menduduki tanah ini, lebih kurang sama seperti Bangsa Anglo-Saxon merampas tanah dari Red-Indian Amerika.

Satu lagi sikap merapu hang yang mungkin menyebabkan Zamkata buang komen hang dalam bakul-sampah adalah ...

"Salopeh 2 tahun Turn M akan khobar SiKipas bolom bersedio laiee jadi Turn M akan terus pogang jawatan PM tu.
Jugo dio akan terus pogang jawatan menteri kewangan tu sobab masih takdo yang layak dan berpengalaman untuk "mulihkan" negaro ..."

Benda belum terjadi pun, hang boleh mengigau nak jadi nujum pak belalang. Kan Dr.M dah berjanji akan jadi PM, dua tahun saja, cukup untuk memulihkan kerosakan angkara penyamun atau Kleptocracy. Lagi pun, umur dia dah berapa?

Waghih tulis lagi;

"... another billion goes to the family dan another billion hilang sobab lupo".

Dr.M semasa jadi PM... tidak pernah ada RM2.6 Billion masuk akaun peribadi beliau. Akaun peribadi isteri beliau juga tidak pernah masuk RM2 juta.

Semasa menjadi PM, Dr.M juga tidak ada adik, sepupu atau Saudara terdekat beliau jadi CEO Bank atau Naib President UMNO. Anak beliau juga tidak pernah memegang apa-apa jawatan, seperti...Naib Presiden MOM (Majlis Olympic Malaysia) atau dalam lain-lain organisasi yang ada kaitan dengan kerajaan?

Hang juga begitu bodoh sehingga tidak dapat membezakan dua orang PM, sebaik saja menjawat jawatan itu, melantik diri-sendiri memegang portfolio Kementerian KeWANGan.
Kalau di Negara Kapir, sudah tentu Rakyat mereka terbeliak biji-mata.

Oleh kerana Bangsa Malaiyoos adalah Islam, Agama kita juga telah dipandang serong oleh orang-Kapir dan ia bermula dengan Pak Lah.

Lepas ni... saya nak ikut stail Tan Sri Zam... tak mahu lagi melayan orang berotak-udang macam Waghih.

Waghih said...

RD ...Jangan la tersentuh sangat mcm TSZ tu ...
Den faham situasi TSZ...untuk pertahankan kedudukan sifu dio Turn M tu dongan hakikat kebenaran yg sabonar .
Turn M nuduh Rm42 bil losap dari 1MDB ...bukan ko ni fitnah !!??
Dongan menyiarkan fitnah2 dari Turn M ..dimano TSZ lotak maruah blog TS ..!!???

" Istilah 'DAPig' yang hang guna tu pun , sudah dikira kurang ajar "
Den nak tanyo istilah " SOKONG MELAYU SKREW MELAYU " ...dikiro apo ???
Dongan menyokong DAP yg berslogon " SOKONG MELAYU SKREW MELAYU " dalam PH ...bukanko ini bersikap kurang ajar ???

" Benda belum terjadi pun , hang bolih mengingau nak jadi nujum pak belalang "
Yang 22 tahun SUDAH terjadi tu ...apo cerito ?
BNM forex Rm31 billion hangus..
Memali ...nyawo terbang..
Aktivis NGO ...1 thn losap maso.
Dll
Nak dibiarkan berlaku lagi ko ?

" Semasa menjadi PM , Dr M juga tidak ada adik , sepupu atau saudara terdekat beliau jadi ceo bank atau naib presiden UMNO .."
Yang pasti Turn M nyimpan ghamai kroni2 dan proxy2 hinggo terkenal seluruh dunio maso pemerintahan beliau.
Jugo semaso 22 tahun , Turn M langsung tak nyediokan pemimpin pelapis . Sumo timbalan PM dio kono hobing .
So ..RD ...agak2 eh ..dalam maso 2 tahun bolih ko Sikipas tu bersedio untuk ambik alih jawatan PM.

Den ni mungkin la bodoh ...
Tapi den bolih nampak perbezaan yang ketaro antaro Turn M dan DSN.
DSN lobih nenampakkan kebersihan hati dan keperhatinan pado rakyat.

So RD ..sekali lagi jangan la tersentuh sangat macam TSZ.
Io melambang keperibadian dan pemikiran yang sompit .

Relax bro ...

Waghih.

PEMINAT WAGHIH-RD-PEMENANG said...

Rebuild The Middle East The Mukmeen Way
(ofshaheedspeacekeepersmukmeenbankncourts)

You hv a missed call fr 0327883478
(13.2.2018 at 2:29 pm)

So Scribe, dato

apa kata @Waghih?
Apa kata @RD?
(garang mcm toothless tiger)
DrM calon MP DAP di Bukit Bendera
Sekiranya partai bunga
Kuncup kuyup Dan layu

Waghih
Do you think PH
Will win pru14

Takpa, Waghih
Orang berotak udang
Kalau sokong DrM@BukitBendera
Mukhriz@PLangkawi
Masih di terima amalan soleh
Bilamana dia beramalsoleh
Sapertinya RD


I m lucky to be
Friends of Prof Dr
ProfDrAzeemFazwan
ProfDrAMuradM
CenPRIS

Both R equals
It is only their
Amal soleh

How do you know Taqwa
When you have no Ilm
Nor Yakin
Nor Amal

حَتَّىٰ إِذَا فُتِحَتْ يَأْجُوجُ وَمَأْجُوجُ وَهُم مِّن كُلِّ حَدَبٍ يَنسِلُونَ - 21:96

وَاقْتَرَبَ الْوَعْدُ الْحَقُّ فَإِذَا هِيَ شَاخِصَةٌ أَبْصَارُ الَّذِينَ كَفَرُوا يَا وَيْلَنَا قَدْ كُنَّا فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَٰذَا بَلْ كُنَّا ظَالِمِينَ - 21:97

إِنَّهُ يَعْلَمُ الْجَهْرَ مِنَ الْقَوْلِ وَيَعْلَمُ مَا تَكْتُمُونَ - 21:110

وَإِنْ أَدْرِي لَعَلَّهُ فِتْنَةٌ لَّكُمْ وَمَتَاعٌ إِلَىٰ حِينٍ - 21:111

قَالَ رَبِّ احْكُم بِالْحَقِّ ۗ وَرَبُّنَا الرَّحْمَٰنُ الْمُسْتَعَانُ عَلَىٰ مَا تَصِفُونَ - 21:112

Rozamel n rohaizat r
Wonderful

Salaams

RAWA LANUN- BAHASA said...

Bismillahir-Rahmaanir-Rahiim
(yaallahyarahmaanyarahimm-:izinkanlah)

Dgn izin thescribe
AkadirJasin

Waghih apa katafikir kamu
PLangkawi - untuk MukhrizM
Calon kita di dewan rakyat
Sebelah deddinya, DrM?

Apa pula kata RD
Black ops itu apa
@gerakkhas
DrM@BktBendera
Mz@PLangkawi

Lubuk si lanun-bahasa
Dekat 4 seasons

Dato AKadirJasin bagaimana
Mahu bikin Mukhriz
Valedictorian?

Dermawan?

Bersih cekap amanah

Bsm

حَتَّىٰ إِذَا فُتِحَتْ يَأْجُوجُ وَمَأْجُوجُ وَهُم مِّن كُلِّ حَدَبٍ يَنسِلُونَ - 21:96

وَاقْتَرَبَ الْوَعْدُ الْحَقُّ فَإِذَا هِيَ شَاخِصَةٌ أَبْصَارُ الَّذِينَ كَفَرُوا يَا وَيْلَنَا قَدْ كُنَّا فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَٰذَا بَلْ كُنَّا ظَالِمِينَ - 21:97

إِنَّهُ يَعْلَمُ الْجَهْرَ مِنَ الْقَوْلِ وَيَعْلَمُ مَا تَكْتُمُونَ - 21:110

وَإِنْ أَدْرِي لَعَلَّهُ فِتْنَةٌ لَّكُمْ وَمَتَاعٌ إِلَىٰ حِينٍ - 21:111
Ni
قَالَ رَبِّ احْكُم بِالْحَقِّ ۗ وَرَبُّنَا الرَّحْمَٰنُ الْمُسْتَعَانُ عَلَىٰ مَا تَصِفُونَ - 21:112

Is PLangkawi as per
What AKadirJasin says
Beautiful Mukhriz
Lovely AbgJai

The future is in
The Middle East
Mecca n Madinah

I need profmurads
To guide

Sdr Sufi Yusuf
Salaamun-salaam

Can you make sure
DrMahathir gets all
These WhatsApp

And TunSHasmah
Mukhriz too

TQ n Salaams

RD. said...

Kalau PPBM tidak diluluskan ROS sebelum PRU14, tiada lagi jalan lain untuk menjatuhkan penyamun atau Kleptocracy, kecuali bertanding atas ticket DAP dan PKR. Bertanding atas ticket Bebas, tidak berapa berkesan kerana sejarah membuktikan calon Bebas tidak pernah menang atau mendapat sokongan Rakyat.

Yang mustahak, jika Dr.M berhasrat menjadi PM semula untuk memulihkan emej Bangsa, Agama & Negara dari angkara penyamun, beliau mesti bertanding beberapa kerusi Parlimen serentak, yang diyakini boleh menang.
Atas ticket DAP pun, DAP lah. Matlamatnya, untuk menjahanamkan Kleptocracy UMNO-Najib. PAS juga pernah bekerjasama dengan DAP untuk menjahanamkan UMNO. Jangan lupa... ketika PAS berpelok dengan DAP dulu, Negara belum dikenali sebagai Kleptocracy lagi.

Lepas menang PRU14... sudah tentu pendaftaran PPBM lebih mudah diluluskan ROS.


Tak payah la guna Ayat-Ayat Al-Quran ke apa. Seluruh dunia, Negara yang paling kaya, makmur, termaju dalam bidang science & technology ketenteraan... semuanya Negara Kapir.

Dan jika kita mahu lihat... cara-kehidupan, sifat jujur & amanah, integrity, credibility, kebertanggung-jawapan, kebersihan dan kelestarian alam sekitar, yang dititik-beratkan dalam Islam... semuanya boleh ditemuai di Negara Kapir.

"The future is in
The Middle East
Mecca n Madinah"

Arab Saudi... baca Sunni... secara teknikalnya sedang berperang dengan Iran... baca Syiah... di Yemen. Kalau nak bulat-bulat masuk syurga dengan 'mati-syahid', boleh la pergi tolong Arab Saudi berperang di Yemen. Itu pun kalau ada yang percaya pada 'mati-syahid' jika berbunuhan sesama Islam, lebih kurang sama saja dengan pegangan Ustaz Ibrahim Libya yang terpengaruh dengan Amanat Hadi.

Perebutan takta... di Kingdom of Saudi Arabia juga amat merisaukan. (Nama Negara pun berasal dari Keluarga Saud). Amalan rasuah... hmmm, tak payah cerita la.

Kerana harga minyak jatuh dan US bakal menjadi Negara pengeluar minyak terbesar dunia (akibat peningkatan Shale-oil), Arab Saudi nampaknya terpaksa mencari sumber keWANGan dari punca lain, terutamanya industry pelancungan. Makanya, jangan terkejut, jika Arab Saudi melakukan pekara yang sama seperti Qatar... ada tempat 'khas' minum arak, kelab-malam & sebagainya.
Sebab itu Arab Saudi mulai 'melonggarkan' pelbagai sekatan... wanita sudah boleh memandu, tak lagi diwajipkan berpurdah, keluar rumah tanpa muhrim dan sebagainya.

Maaf cakap la... saya tak nampak lansung 'masa-depan' untuk Islam lebih maju & makmur di Arab Saudi mahupun Timur-tengah. Memperkayakan dan memajukan lagi Negara Kapir ada la.

Kedua-dua pihak bersengketa, Negara berfahaman Sunni & Syiah, semestinya akan beli lebih banyak lagi kelengkapan-perang dari semua Negara Kapir di dunia ini... US, Russia, China, England, Perancis dan lain-lain... dan sudah tentu Negara Kapir akan jual terlebih dahulu, senjata yang sudah obsolete atau stock lama. Senjata terbaru dan tercanggih, akan hanya disalurkan kepada Israel, terutama oleh US.

Pada masa yang sama, Negara-Kapir paling kuat dan berkuasa didunia ini akan menjadikan Timur-Tengah sebagai medan ujian/kajian dengan mengumpul data-data sebenar, ketepatan sasaran peluru-berpandu mereka. Dengan semua data-data ini, lebih mudah lah mereka membangunkan senjata-perang lebih tepat, efficient, canggih dan moden.

Harap Maklum.

RAWA LANUN- BAHASA said...

Long Live King Salman
(longlivechedetxinnajib)


Most Honoured
ProfDrAMuradM
Salaamun-salaam

For all its worth
Would Vision2020
Would have failed

For all the efforts
Would Xi's OBOR
Would have failed

For all the hopesndreams
Would Najib's TN50
Would have failed

For all the tawakkal
Would The Middle East
Would be Peacefulnblessed

Alhamdulillah
Che Det made Najib
A Mukmin as he is

I believe in the beauty
The truth of all the surahs
But would that be enough

Me a muslim
To dare to dream
قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ - 23:1


Salaamun-salaam
K-Dean:
{قَالَ رَبِّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَسْأَلَكَ مَا لَيْسَ لِي بِهِ عِلْمٌ ۖ وَإِلَّا تَغْفِرْ لِي وَتَرْحَمْنِي أَكُن مِّنَ الْخَاسِرِينَ} [هود : 47]
what of saudi arabia 2030

TQ, Scribe

Ronin said...

Maaf. Agamawan negara kita lebih takut kpd pemerintah daripada Pencipta.

About Me

My photo
I was born in 1947 in Kedah. I came from a rice farming family. I have been a journalist since 1969. I am the Editor-in-Chief of magazine publishing company, Berita Publishing Sdn Bhd. I was Group Editor NST Sdn Bhd and Group Editor-in-Chief of NSTP Bhd between 1988 and 2000. I write fortnightly column “Other Thots” in the Malaysian Business magazine, Kunta Kinte Original in Berita Harian and A Kadir Jasin Bercerita in Dewan Masyarakat. Books: Biar Putih Tulang (1998), Other Thots – Opinions & Observations 1992-2001 (2001), The Wings of an Eagle (2003), Mencari Dugalia Huso (2006), Damned That Thots (2006), Blogger (2006), PRU 2008-Rakyat Sahut Cabaran (2008), Komedi & Tragedi-Latest in Contemporary Malaysian Politics (2009) and Membangun Bangsa dengan Pena (2009).